sex

brevkassespørgsmål

sex

brevkassespørgsmål af
Anonym

hej.. jeg har det problem at jeg hele tiden bliver spurgt om jeg ikke godt vil have sex med dem. men jeg ved ikke rigtig om jeg vil eller om jeg skal. for på den ene side vil jeg gerne prøve at se hvad det er for noget og på den anden side er jeg bange for det skal gøre ondt da jeg stadig er jomfru. Håber i kan hjælpe mig med at finde en løsning

Svar:

Hejsa

Du fortæller, at du er meget i tvivl om, hvorvidt du er klar til at have sex. Du skriver, at du tit bliver spurgt om du vil have sex. Er det måske din kæreste, som gerne vil have sex med dig?
Det er meget forskelligt, hvornår man er klar til at have sex første gang. Og det kan være svært at vurdere, hvornår man faktisk er klar.

Det vigtigste er, at du selv føler dig klar, at det virkelig er noget du ønsker, og at du ikke føler dig presset til det. Du må ikke lade dig presse ud i noget, som du ikke har lyst til!

Du fortæller, at du på den ene side er nysgerrig, og derfor gerne vil have sex, men samtidig er du bange for at det skal gøre ondt. Det er rigtigt, at det kan gøre ondt de første gange man har sex. Derfor kan det være en fordel, at den første gang blive sammen med en kæreste, som du kender godt, og som du stoler på. Og at han ved, at det er din første gang, så han skal være forsigtig.

Inden du har sex første gang er det også vigtigt, at du finder ud af hvilken form for beskyttelse du vil bruge og hvor sikker præventionen er. Både i forhold til at undgå uønsket graviditet og seksuelt overførte sygdomme.
Sexlinien.dk er en anonym sexrådgivning for unge. De har også en telefonrådgivning som har åbent hver mandag – fredag kl. 15 -17 på tlf.70 20 22 66. Her kan du anonymt få en snak med en rådgiver.

Du er også altid velkommen til at logge på Cyberhus chatrådgivning, hvor du også kan chatte anonymt med en af vores rådgivere. Chatrådgivningen har åbent tirsdag, onsdag og torsdag kl. 15 -19.

Hvis du ikke føler, at du er klar til at have sex, og du ikke har en fast kæreste, er det måske en god idé at vente. Det er vigtigt, at du lytter til dig selv, og kun gør det som du selv har lyst til, da første gang gerne skal blive en god oplevelse for dig.

Mange hilsner
Marianne