Separationsangst?
brevkassespørgsmål af
F
18 år
Hej. Jeg er en pige på 18, som har en fantastisk kæreste på samme alder, som jeg har været sammen med i godt 10 måneder nu. Vi er meget tæt knyttede og er sammen hver eneste dag, samt sover sammen. Vi går også på samme skole. Han er lige taget på ferie, og det er her, problemet ligger. Jeg kan slet ikke klare at være væk fra ham, og jeg får det fysisk og psykisk dårligt af det. Jeg kan mærke at tårerne presser sig på, og jeg får kvalme Hver gang jeg tænker på ham. Han er først hjemme næste søndag, og den tanke gør mig vildt ked af det. Jeg kan slet ikke lære tanken om det, for jeg ved også, at vi jo derfor ikke kan have ret meget kontakt, fordi han er på ferie. Her er mit spørgsmål så, om det er muligt at have separationsangst fra sin kæreste? For jeg føler, at det er det jeg oplever, og jeg ville virkelig ønske, at jeg kunne ændre det. Hvad kan jeg gøre for at "savne ham mindre" eller tænke mindre på det? Jeg har nemlig ingen planer hele ferien, og jeg har kun meget få veninder jeg kan ses med, så jeg har intet at lave, og tænker derfor hele tiden på ham. Hvad gør jeg? Jeg kan slet ikke holde det ud :(
Hilsen F

Svar:
Hej F
Det er dejligt, at du har fundet en fantastisk kæreste, som du er rigtig glad for. Det må føles skønt at have en person, man er så glad for og har det så godt sammen med. Men det kan desværre også give nogle trælse følelser at have én, man er glad for - nemlig at man kan savne personen rigtig meget, når personen er væk. Jeg tænker, det er sådan, du føler nu.
Du spørger, om man kan have seperationsangst fra sin kæreste. Seperationsangst forekommer oftest hos meget små børn, men det kan også vise sig ved ældre børn, unge og voksne. Jeg ved ikke, om du lider af seperationsangst. Men jeg kunne forestille mig, at det, du føler, er et stort savn til din kæreste. Når du er vant til at se ham hver dag og sove med ham hver nat, kan det helt sikkert godt føles meget tomt uden ham. Når du er vant til at have ham i din hverdag, og han pludselig ikke er der, så forstår jeg godt, at der mangler noget i din hverdag. Når man savner et menneske, man holder meget af, kan savnet godt føles meget voldsomt. Og det kan være normalt at reagere både fysisk og psykisk på savnet. Fysisk kan man blandt andet have ondt i maven, kvamle og være uoplagt, og psykisk kan man være trist, ting kan føles meningsløse, og man mister måske en masse energi og livsglæde. Det er måske sådan, du har det nu? Desværre er det skyggesiden ved at have en person, man er glad for. Og jeg tror ikke, man kan undgå at føle savn engang imellem. Derfor tænker jeg, at du måske skal prøve at vende savnet til noget positivt. Savn er jo ikke en kun en dårlig følelse, fordi det i bund og grund bare betyder, at du er virkelig glad for en anden person. Derfor kan man sige, at du nu bliver bekræftet i, at din kæreste betyder rigtig meget for dig. Og fordi I er væk fra hinanden lidt tid, kan du nu også glæde dig ekstra meget til, at I skal ses igen. Når han kommer hjem fra ferie, bliver det måske endnu skønnere at være sammen med ham igen, fordi du har savnet ham så meget. Så i stedet for at gå og være trist over, at han ikke er der, kan du gå og glæde dig til, at du skal se ham igen. Jeg ved selvfølgelig godt, at det er lettere sagt end gjort, og at det ikke får savnet til at forsvinde. Men måske kan det hjælpe lidt på det.
Du spørger også, hvad du kan gøre for at savne ham mindre. Jeg tror ikke, du kan komme til at savne ham mindre, men du kan måske gøre noget, så du glemmer lidt, at du savner ham. Du skriver selv, at du kan ses med venner og veninder. Det er en rigtig god idé at spørge dem, om I skal lave noget sammen. Du kan også spørge din familie. At være sammen med andre mennesker er en god måde at glemme sit savn på, og hvis savnet fylder meget, kan du eventuelt snakke med dine venner eller din familie om det. En anden ting, du kan gøre, er at lave noget, du godt kan lide. Har du en sjov fritidsinteresse, du kan bruge noget tid på? Måske kan du løbe en tur og få lidt luft til tankerne, fordybe dig i en god bog eller begynde på en ny og spændende tv-serie. Spørg dig selv om, hvad du plejede at lave, før du begyndte at bruge så meget tid sammen med din kæreste. Hvad ville du have brugt din ferie på før ham? Måske kan det hjælpe dig til at finde på noget at lave, så du kan glemme ham for en stund.
Dit spørgsmål får mig til at tænke på nogle ting. I forlængelse af det med at du kan prøve at vende savnet til noget positivt, tænker jeg, om du har overvejet, at det måske er godt for jer at komme lidt væk fra hinanden? Jeg forstår godt, det føles hårdt, og især når du har ferie og ikke rigtig har nogle planer. Det ville måske føles anderledes, hvis du havde en masse at lave. Men jeg tænker bare, at I jo måske også vil opleve, at skulle være væk fra hinanden senere i livet, så det er måske godt at vænne sig til at føle savn. Det kan være, han skal afsted på ferie igen til sommer, eller at du skal afsted der. Og så kommer du til at opleve savn igen der. Så savnet vil sandsynligvis komme igen, og derfor er det godt at lære at være i savnet. Så måske skal du bare give dig selv lov til at være ked af det og savne, ligegyldigt hvad det indebærer af blandt andet kvalme, tårer og så videre.
Du skriver, at I ser hinanden hver dag. Derfor tænker jeg ikke, at du er vant til at føle savn på den måde, du gør det nu, og derfor skal du måske øve dig i at føle savn. Det kan du eventuelt gøre ved, at I prøver at være lidt væk fra hinanden i hverdagen. Måske aftaler I, at I kun skal sove sammen 6 gange om ugen. Ellers skal I måske ikke lave noget sammen hver dag. På den måde kan du måske blive lidt mindre afhængig af ham. Og så kan du også have mere tid i hverdagen, som du kan bruge på venner og fritidsinteresser, så du ikke glemmer dem. Når man er forelsket, kan man nemlig godt glemme alt andet omkring sig, fordi man tænker så meget på ham eller hende, man er forelsket i.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Og at du finder på noget, du kan fylde tiden ud med, indtil din kæreste kommer hjem fra ferie. Savn er rigtig hårdt, men glæd dig til at se din kæreste igen. Det bliver sikkert helt fantastisk.
De bedste hilsner fra Ditte