Selvværd og selvtillid!?
brevkassespørgsmål af
Anonym
Hej!
Det er første gang jeg er herinde. Ja og faktisk også første gange jeg endelig rigtig gøre noget ved det problem som jeg først fornylig har tænkt meget over at jeg har.
Jeg synes ikke at jeg har særlig stor selvværd og selvtillid.
Tænker hele tiden tilbage på at de dumme ting jeg har gjordt igennem mit liv.
Jeg har haft mange kæreste igennem mit liv, men har altid tudret at åbne mig over for dem, så det har hvergang end i kaos.
Her på det sidste har jeg tænkt meget over at måske gå til en psykolog for at få min selvværd igang. Men har ikke rigtig tudret, at komme ind til en psykolog og snakke. Det lyder mærkeligt, men det er også utrolig mærkeligt for mig at snakke om mig selv.
Jeg er lige flyttet fra Jylland til København for at starte på en frisk, men det hele forfølgere mig, og når jeg skal møde andre mennesker har jeg svært ved at åbne mig, så bliver aldrig helt vild gode venner med dem.
Jeg vil så gerne være mere snaksaglig over for folk og åben, men det er en kæmpe problem for mig..
Ved ikke hvad jeg skal gøre?
Hilsen Mig

Svar:
Hej dig
Det er rigtig godt du skriver herind, at du begynder at åbne dig op.
Jeg har selv haft store problemer med mit selvværd og for mig har det været rigtig godt at snakke om det.
Det er vigtigt, at du husker, at selv om du
kæmper med dårligt selvværd betyder det ikke at andre ikke tænker godt om dig. Det er noget der foregår inde i dig, og det er ikke andres mening om dig.
Det er en god ide at prøve at åbne dig mere op, når du møder andre mennesker, så er det nemmere at få nye venner og komme tæt på dem.
Hvis det er noget der fylder meget i dig, er det en god ide at snakke med nogen tæt på dig, og hvis du synes det er svært, kan det være rigtig godt
at snakke med en psykolog.
Psykologer er professionelle og har tavshedspligt, du kan derfor sige alt om, hvordan du har det og de kan hjælpe til, hvordan du får det bedre. Jeg har selv gået til psykolog, fordi jeg kæmpede med mange af de samme ting, som du gør.
Det har hjulpet mig utrolig meget. Det fik mig til at tænke over hvordan mit lave selvværd var
opstået og så er det nemmere at komme ud over.
Du lyder til at være fornuftig og sød, jeg er sikker på du nemt vil få venner. Det kan være svært, men prøv at springe ud i at være mere snaksaglig. Du vil opleve at folk gerne vil snakke med dig, hvis du
henvender dig til dem.
Held og lykke i København...
Denise