Selvværd
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hey. Jeg har rigtig lav selvværd. Det har jeg haft i 3 år nu. Før det var jeg en glad pige, havde gode veninder osv (skal siges jeg altid har været genert). Men nu er jeg meget indelukket, og faktisk ensom. Jeg snakker ikke med nogle fra min klasse, fordi jeg ved ikke hvad jeg skal sige + at jeg føler mig endnu mere unormal fordi jeg ikke har nogle at snakke med. - Sidder for det meste på mit værelse, og er rigitgt bange for min fremtid.. bliver helt trist af at tænke på hvis jeg skal have det sådan for altid. - For jeg kan virkelig ikke sammen med andre mennesker, jeg for ondt i maven, og bliver helt nervøs - tænker altid de væreste tanker om mig selv og at alle tænker dumme tanker om mig. Det ved at gå mig meget på, for jeg tænker over det HELE tiden.. Jeg vil virkelig gerne så mange ting, men føler jeg bremser mig selv fordi jeg føler sådan. Så mit spørgsmål er ved jeg kan gøre ved det? p.s har snakket med min mor - føler ikke helt hun forstår. Har også været til lægen men kunne ikke få hjælp fordi jeg ikke er 18.

Svar:
Hej med dig.
Det er rigtig godt, at du har valgt at skrive til brevkassen, for selvfølgelig skal du ikke gå rundt og have det på den måde. Du har brug for hjælp, og jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig.
Jeg vil gerne starte med at sige, at det er super sejt, at du har været ved lægen, selvom han/hun siger, at du ikke kan få hjælp. Det lyder lidt mærkeligt, at lægen siger, at grunden til at du ikke kan få hjælp, er fordi du er under 18 år. Det får måske mig til at tro, at lægen ikke helt har forstået, hvad dit problem er. Grunden til at jeg siger det, er fordi jeg tror, at du skal forsøge at snakke med din læge igen - fordi der burde være hjælp at hente for dig.
Du skal vide, at det er helt almindeligt, at opleve perioder i livet, hvor man er usikker på sig selv og kan føle at man er forkert og ikke rigtig kan passe ind. Det er der rigtig mange - specielt unge som oplever, og i de fleste tilfælde, går det over med tiden, når man finder ud af hvem man selv er.  Det betyder dog ikke, at man bare skal acceptere det, hvis man i længere tid har det svært og føler at man bliver ensom. I sådanne tilfælde er det vigtigt, at man prøver at finde ud af, hvorfor man har det så svært, og hvordan man kan få det bedre.
Du fortæller, at du nu i 3 år har haft det svært og blevet mere indelukket og ensom, og derfor har du brug for at få snakket om dine tanker om fremtiden, og det ubehag du oplever, når du omgås andre mennesker. Der kan være forskellige grunde til, hvorfor man bliver usikker og får det fysisk dårligt, når man er sammen med andre det mennesker. Det kan skyldes, at man er usikker på sig selv, og derfor er meget opmærksom på, hvad andre tænker. For nogle mennesker kan denne usikkerhed dog også udvikle sig til en angst tilstand, hvor man prøver at undgå andre mennesker, fordi det gøre at man får det skidt. Og jeg overvejer lidt, om det måske kan være det, der er ved at ske for dig?
Jeg har fundet en hjemmeside, hvor du kan læse mere om hvad angst er, og hvilke symptomer det kan medføre. Du kan finde linket ved at klikke her. Uanset om dine problemer skyldes, at du mangler selvværd og er usikker på dig selv,eller om der er tale om angst, så skal du vide, at du kan få hjælp til at få det bedre.
Jeg synes, at du skal prøver at snakke med din læge igen. Jeg ved godt, at det kan virke håbløst at skulle til lægen igen, når du ikke fik noget ud af det sidste gang. Men det er vigtigt, at du får hjælp, så du ikke længere skal føle dig ensom og frygte fremtiden. Måske kan du printe dit spørgsmål og mit svar og vise det til lægen, for du beskriver rigtig godt, hvordan du har det, og hvor meget det fylder for dig i din hverdag.
Hvis du ikke føler, at jeg forstår dit spørgsmål rigtigt eller du har flere spørgsmål, synes jeg at du logge på chatrådgivningen her i Cyberhus, hvor du kan chatten med en rådgiver om, hvordan du har det. Sammen med rådgiveren vil du kunne snakke om andre muligheder for at få hjælp - for det er helt sikkert, du skal have hjælp, så du igen kan blive den glade pige du engang var. Chatrådgivningen er åben mandag til torsdag kl. 14-19, og du kan læse mere om den, ved at klikker her.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Ellers er du velkommen til at skrive igen.
Held og lykke
Mange tanker
Marianne