selvtillid/ selværd
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej jeg har 2 spørgsmål 1) jeg hader mig selv, hvert eneste ting jeg gør/ siger hader jeg er der noget jeg kan gøre for at få det bedre med mig selv, går allerede til psykolog men tænkte om der var andet end det 2) som du sikkert kan høre har jeg ikke særligt høj selvtillid/ selvværd er der nolge øvelser eller andet som kan give en mere selvtillid

Svar:
Hej med dig
Det er to rigtig gode spørgsmål og jeg har da et par ideer som du måske kan bruge. Men lad os tage dine spørgmål et ad gangen:
1. Lige nu hader du sig selv og det er helt sikkert ikke en rar følelse. Derfor er det også super godt at du går til psykolog, fordi det er helt sikkert en rigtig god måde at arbejde med det på. Udover at snakke med din psykolog, så jeg tror det vigtigste er at gøre ting man godt kan lide og som giver god energi.
Når tingene er lidt svære og man er ked af det inden i, så kan man let glemme at gøre de ting som rent faktisk gør en glad inden i. Det er bare lidt svært at komme ud af dynes eller ud af døren. Men tit er det bare sådan, at når man endelig kommer afsted, så kommer man hjem med positiv energi og det kan hjælpe med at det hele ikke er så svært og at følelsen du har med at hade dig selv, kan blive lidt lettere at arbejde med.
Så tænk dig godt om...hvad har du engang syntes var fedt og hvad synes du er skægt? Er det håndbold, eller fodbold, er det syning eller musik, eller hvad med gymnastik eller at skrive..
Når du har fundet ud af det, så kom afsted til klubben, idrætsklubben eller foreningen. Et godt råd er også, at jeg synes det virker rigtig godt når man laver noget fysisk. Det er nemlig sådan, at når man laver noget fysisk og bruger sin krop, så frigiver kroppen noget der hedder endorfiner og det gør faktisk en glad.
Jeg kan også foreslå dig, at det er noget socialt, fordi når man laver noget skægt sammen med andre, så er det rigtig godt for ens selvtillid og følelse inden i kroppen...:)
2. Så derfor er mit svar på det her med selvtilld og selvværd nøjagtig det samme. Selvtillid og selvværd kommer nemlig stille og roligt, når du oplever nogle situationer hvor du er tryg og har det godt sammen med andre mennesker. Så jo flere gode oplevelser du får, jo mere vokser din selvtillid og selvværd. Så enkelt er det faktisk, men jeg ved godt det kan være svært alligevel.
Så mit svar er, at bliv ved med psykologen og så brug alt din energi med at lave ting som du synes er sjove og som du blive glad ved at lave.
Hvis du har brug for hjælp til at finde ud af lige nøjagtig hvad det skal være og hvordan du kommer i gang med det, så synes jeg du skal kigge forbi vores chatrådgivning her i Cyberhus. Her kan du chatte anonymt med en voksen og måske kan I snakke jer ind på nogle gode ideer.
Så kære du, jeg synes du har gjort det helt rigtige og det er flot. Bliv ved med at stille spørgsmål og vær nysgerrig på hvordan du kan få det bedre. Så skal det nok lykkes for dig.:)
Venlig hilsen
Erroll