Selvtillid og mentaltræning.
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej.. jeg oplever i mange af være nervørs eller have mangel på selvtillid, også selvom der måske ikke er noget af være bange for eller af jeg ER god nok. F.eks. skolen eller til fodbold.. jeg føler det holder mig en del tilbage så jeg ikke altid opnår det som jeg har evner til.. Jeg oplever også tit af jeg har svært ved af koncenterere mgi og sværrt ved af tage mig sammen til af gå igang med forskellige gørempl.. Hvordan kan man arbejde med disse ting?

Svar:
Hej med dig..
Jeg har lige lyst til at starte med at fortælle dig, at en af de måde du kan arbejde med din selvtillid på er, at snakke om det og være nysgerrig på hvordan du har det og oplever det i nogle situationer. Og det er lige nøjagtig det du gør i her i brevkassen, så du er faktisk rigtig godt på vej.
En anden ting som jeg tænkte på, da jeg læste dit spørgsmål, var at du i hvert fald både har mod og styrke. Fordi det kræver det nemlig at bede om råd og hjælp. Så det har du også og det er bare super fedt.
Det her med selvtillid er en underlig størrelser og jeg tror at alle på forskellige tider i ens liv oplever at selvtilliden ikke rækker så langt som man egentlig gerne ville. For eksempel det her med, som du skriver, at det på en måde holder dig lidt tilbage.
Så på den ene side er det helt normalt at ens selvtillid i perioder er i bund og det er helt ok. På den anden side er det også noget du kan arbejde med og på den måde måske finde mere selvtillid og opleve at det ikke behøver at holde dig så meget tilbage.
Der er ikke en bestemt løsning på det, fordi vi er alle sammen forskellige, men som jeg startede med at skrive så er en måde, at snakke med andre mennesker om det. Og gerne med voksne som kender dig. på den måde kan den anden person spørge dig om ting og langsomt kan i måske finde frem til om der er nogen årsag til at du har det på den måde lige nu. Nogle gange er det nemlig sådan at manglende selvtillid hænger sammen med at man har oplevet noget som ikke var så behageligt og måske gør en lidt usikker. Det kan være mange ting, fx. noget med kærester, mobning, noget derhjemme, noget i skolen der er svært..eller noget helt andet. Sommetider kan der være rart at finde ud af om der kunne ligge sådan noget.
Sommetider kan det også være vigtigt at finde ud af om man kan gøre nogle ting anderledes. Det behøver ikke at være de store ting. Og tit kan det være svært at finde ud af alene og derfor er det godt at snakke med andre om det. Fx. kan du prøve at snakke med din fodboldtræner og spørge ham om hvordan han synes du kan få medre selvtillid på banen. Eller måske din klasselærer i skolen.
Og derfor har jeg to råd til dig lige nu:
1. Det første det er at kigge forbi vores chatrådgivning. Her sidder der voksne som er vant til at snakke om de her ting. Jeg tror det kunne være rart for dig at få sat nogle flere ord på og måske kan i sammen finde forskellige muligheder du kan prøve af.
2. Det andet handler om at finde den eller de voksne i dit liv som kunne være gode at snakke med. Først og fremmest skal du overveje dine forældre, fordi det er tit dem der kender en bedst. Men det kunne også sagtens være en anden i familien, eller måske en lærer du godt kunne li.
Jeg tror, at rigtig mange unge synes deres selvtillid er i bund (selvom de ikke så tit viser det over for andre) og det er fordi når du er ung, så er du stadig ved at finde ud af forskellige ting. Fx. Hvad er jeg god til og hvad er jeg ikke så god til? Hvad kan jeg lide og hvad jeg kan ikke lide?
Jeg håber du griber de muligheder du har omkring dig, og du er i hvert fald kommet godt i gang..:) Og husk på at det er meget normalt at selvtilliden ikke altid er så stærk..
Venlig hilsen
Erroll