selvskade/selvmordstanker
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
hey jeg er en pige på 18 år
jeg høre stemmer og skær i mig selv hver dag nogen gange flere gange om dagen
jeg kan bare ikke holde det her liv ud mere
jeg har lige forsøgt selvmord
når jeg skader mig selv ville jeg ønske át jeg vil dø af det for jeg vil bare ikke mere kan ikke holde ud til at have de dumme tanker og stemmer mere
jeg sys bare det hele er noget lort
jeg vil væk her fra
jeg håber i kan hjælpe mig lidt
hilsen den pige som ikke vil leve mere

Svar:
Hej Pige som ikke vil leve mere.
Det er rigtig godt, at du har skrevet til brevkassen, for det er tydeligt, at du har det meget svært. Og at du har brug for hjælp til at komme videre.
Du fortæller, at du hører stemmer og skærer i dig selv hver dag og at du har forsøgt selvmord. Det fortæller mig, at dit liv er meget hårdt lige nu, og at du har svært ved at finde ud af, hvordan du skal få det bedre.
Du skal vide, at der findes andre løsninger, end at begå selvmord. Du kan få det bedre, men det kræver at du får hjælp til at forstå, hvad der sker inde i dig lige nu.
Jeg vil anbefale dig, at snakke med din læge om, hvordan du har det. Fortæl lægen, at du hører stemmer, skærer i dig selv og ønsker at dø. Jo mere ærlig du er overfor lægen, jo bedre kan han/hun finde den passende hjælp til dig.
Hvis du ikke har lyst til at gå til læge alene, har du måske en veninde, eller en voksen som du har tillid til, som du kan tage med. Det er vigtigt at du får hjælp til at snakke om det svære i dit liv, så du kan få det bedre.
Hvis det hele virker for uoverskueligt for dig, har du også altid muligheden for at logge på chatten her i Cyberhus. Her kan du anonymt chatten med en rådgiver. Sammen kan I måske finde ud af, hvad du skal sige til lægen, eller hvem du måske kan tage med.
Det er rigtigt godt, at du søger hjælp her i brevkassen, for du kan få det bedre. Også selvom det hele ser uoverskueligt ud lige nu!
Du skal have hjælp til at få sat ord på dine følelser, så du kan få det bedre. Jeg håber, at du har mod på at kontakte din læge eller måske bruge chatten.
Mange tanker
Marianne