selvmordstanker igen:'/
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg har fundet en at snakke med, men det virker ikke, det er sådan en pædagog på skolen, men det er som om han ikke forstår mig, han er sådan helt blank når jeg siger noget, som om han ikke ved hvad han skal sige, jeg synes faktisk det er lidt irriterende, for han er den eneste jeg stoler sådan rigtig på, jeg tør fortælle han alt, men det er bare som om det er svært for ham, som om han ikke kan give mig de svar jeg ønsker mig aller mest...
Selvmord, er en ultimativ løsning på alt, og det løser ikke noget tværtimod, gør det bare en masse værre. Men min gamle kammerat sagde til mig at det ville være meget nemmere for dem at leve hvis jeg ikke levede, siden den dag har jeg haft selvmordstanker, for det var virkelig en ubehagelig kommetar at få stukket i hovedet, uden man har gjort noget, og jeg kan ikke komme over det, den dag vil altid være som noget der skete i går i mit hovede, fordi jeg husker det så tydeligt :'/ en dag jeg aldrig'aldrig glemmer igen :'/ Det var den dag hvor mit liv blev vendt på hovedet, og alt begyndte at gå galt, ingenting kommer nogensinde til at vende rigtig igen - hvert fald ikke som tingene hænger sammen lige nu ...
håber ikke det er for meget på en gang.
Hilsen MJ

Svar:
Hej MJ
Det er rigtig godt at du har en pædagog, som du har tillid til og som du snakker med. Det er vigtigt, at du bliver ved med at snakke med ham!
Du fortæller, at du ikke føler at han helt forstår dig, og at han ikke helt ved hvordan han skal hjælpe dig. Det kan være meget frustrerende, når man ikke føler at man bliver forstået. Jeg tænker dog, at du har tillid til ham, og derfor er det vigtigt at du bruger ham. Måske kan du fortælle ham, at du har brug for hjælp, og at du gerne vil, at han hjælper dig. Og at hvis han ikke er i stand til at hjælpe dig, så vil du gerne, at han hjælper dig med at finde en anden som du kan snakke med.
Det er vigtigt, at du med ord fortæller ham, hvordan du har det, og hvad det er du har brug for. Du skriver, at han ikke giver dig det svar som du ønsker allermest. Kan du forklare ham, hvad det er som du har allermest brug for? Hvis du er ærlig over for ham, så kan han bedre hjælpe dig. Og hvis ikke han kan hjælpe dig, kan I to sammen måske finde frem til et anet sted, hvor du kan få hjælp.
Det lyder som en rigtig ubehagelig kommentar som du fik fra din kammerat. Jeg håber ikke, at din ven mente det. Måske prøvede din kammerat i stedet at sige, at det synd for dig at du har det svært, og at det også er svært for ham/hende at se på at du har det svært. Og at det i stedet for at være en ubehagelig kommentar var et udtryk for en bekymring om dig. Tror du, at det kan være en mulig forklaring?
Du skriver, at det føles som om at der skete noget i dit hoved, og at det ikke rigtig hænger sammen lige nu. Det er svært, når man ikke føler at tingene hænger sammen. Derfor er det vigtigt, at du får hjælp til at sætte ord på, hvordan du har det og får hjælp til at få tingene til at vende rigtig igen. Det er godt, at du snakker med din pædagog, og hvis han ikke kan hjælpe dig, er det vigtigt, at du bruger ham til at finde hjælp et andet sted.
Kærlig hilsen
Marianne