selvmordsplanerne
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
heej... jeg har meget selvmordstanker og cutte rmeget lige nu. Jeg er blevet mobbet siden 0.kl. og bliver stadig. Jeg har ikke et særligt godt forhold me dmin familie, er blevet svigtet mange gange af nogle jeg troede var venner/veninder. Jeg har lavt selvværd og ingen selvtillid. Jeg hader mig selv, og synes jeg er for tyk, grim, dum og jeg burde slet ikke være her på denne jord!! Min klasse jeg er i nu, holder mig uden for og er onde mod mig.. Jeg er ik særlig stærk, men har bygget en facade op.. en fra min klasse havde for en uge siden sagt han havde selvmordstanker og det har taget meget hårdt på mig, og jeg føler mig lidt stresset..

Svar:
Hej med dig
Jeg synes det er stærkt, at du kommer ind i Cyberhus og spørg om hjælp i brevkassen. Det viser at du har modet til at snakke om det som er svært og det er vejen frem..
Du fortæller at du er blevet mobbet siden 0 kl. og at dit forhold til din familie ikke er særlig godt. Du skriver også at dit selvværd og din selvtillid er i bund, og at tankerne om selvmord fylder meget lige nu.
Det kan gå rigtig ondt at blive mobbet i lang tid, og det kan gå ud over dit selvværd og det kan sidde i kroppen i lang tid. Ud fra det du skriver, så lyder det som om at du har ret godt styr på hvordan det hænger sammen. At du skærer i dig selv og har et lavt selvværd, fordi der er sket nogle ting i dit liv, som har været svære og som gør ondt inden i.
Jeg vil gerne fortælle dig, at det er sådan med selvtillid og selvværd, at det kan vokse sig  stærkt igen, og at du kan få det bedre. Det skal være nemmere og sjovere at være dig og jeg vil gerne prøve at give dig nogle muligheder som du kan prøve.
Du skriver, at dit forhold til familien ikke er så godt, men jeg synes alligevel det er vigtigt, at du fortæller din mor og fra om de tanker du går rundt med. Sommetider kan man godt gå rundt og tro, at de ikke vil hjælpe eller at de er ligeglade, men måske er det ikke sådan. Din mor og far er dem der kender dig bedst og måske vil det være rart for dig at få det fortalt.
Du fortæller om en dreng fra klassen, som fortalte om hans selvmordstanker. Kunne det være en ide at skrive til ham og fortælle ham at du også har det på den måde? Måske kunne det være rart for jer begge to, at have en at snakke med, en der forstår.
Jeg synes også du skal prøve at ringe til livslinien på: 70 201 201. De har åben mellem 11-23.00. Du kan være anonym og her sidder der voksne som er vant til at snakke med unge mennesker der tænker på selvmord. Måske kunne det også være en god ide.
Til sidst vil jeg sige, at jeg synes du skal kigge forbi chatten her i Cyberhus på mandag. Her kan du også chatte anonymt med en voksen som er vant til at chatte om det som er svært. Måske ville det være rart for dig og på den måde kan du fortælle lidt mere om de tanker og følelser du har inden i.
Jeg har givet dig forskellige muligheder og det har jeg gjort for at vise dig, at du faktisk har flere forskellige muligheder. Du har taget det første skridt her i brevkassen og du har vist at du kan sætte ord på det der er svært. Jeg håber du griber nogle af de muligheder jeg har givet dig, fordi jeg synes du fortjener at få det bedre.
Venlig hilsen
Erroll