Selvmordsforsøg - ingen lytter
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej.
jeg ved ikke rigtig hvem jeg skal snakke med.. og ved ikke om det er det rigtige sted jeg skriver.. men nu prøver jeg, inden jeg fortryder..
Jeg er bare så sur og ked hele tiden.. kan ikke finde glæde eller ro nogle steder.. for fire uger siden tog jeg en masse piller.. der var tale om magnyl, morfin, zelosok, paracetamol, ipren, tradolan, og andre piller, som jeg har skrabt sammen de sidste par måneder.. kunne bare ikke mere og ville dø, så tog alle de hersens piller og lagde mig til at sove.. det næste jeg så husker er at jeg vågnede op på sygehuset dagen efter.. min lever havde sat ud og jeg var tæt på at blive lagt i respirator.. det lyder vildt, men jeg fortryder ikke og det gør mig ikke bange.. kan mærke på mig selv at det er et spørgsmål om tid inden jeg gør det igen.. jeg kan ikke klare at være her .. jeg vil bare væk fra alt .. egentlig ved jeg ikke hvorfor jeg skriver til jer ? for ved ikke hvad i skulle kunne gøre, andet end at "lytte".. det er nu også mere end nogen anden nogensinde har gjort.. men jeg er jo bare endnu et brev der skal besvares, og jeg tager nok livet af mig selv alligevel, så hvorfor bruge tid på det ..?
ej undskyld, vil ikke dømme jer, når jeg ikke kender jer.. men hvorfor skulle i være andreledes end alle andre .. de er så pisse ligeglade.. argh.. jeg blir så sur af at tænke på det .. jeg er jo bare en lille omsorgssvigtet pige.. det siger de altid .. what.. glem det, kom videre.. de aner alligevel ikke halvdelen af de ting jeg har været udsat for.. tror ikke engang de ville tro på mig ..
Hvad skal der dog blive af mig ?

Svar:
Hej du!
Det lyder som om, at det er meget svært at være dig lige nu. Så svært at du faktisk ikke har lyst til at være her mere. Du har forsøgt selvmord, og overvejer at forsøge igen. Det fortæller mig, at du har det meget hårdt, og at du føler dig meget alene med alle dine tanker og følelser.
Du fortæller, at dem som du snakker med ikke forstå dig, at de ser dig som en lille omsorgssvigtet pige, som bare skal glemme det og komme videre. Det er ikke nemt bare at glemme at komme videre. Specielt ikke hvis man har oplevet noget meget ubehageligt. Det kræver, at du får det bearbejdet, dvs. får snakket med nogen om alle de tanker og følelser som du har. Du siger, at de ikke ved halvdelen af de ting, som du har været udsat for. Betyder det, at du går helt alene med det, som du har været udsat for?
Hvis du går helt alene med det, kan det være svært at komme videre, for det kan betyde, at du stadigvæk tænker meget på det, og at det måske stadig gør dig meget ked af det. Hvis det er sådan, at du har det, er det vigtigt, at du får snakket om det. At du finder en, som du stoler på, og som kan hjælpe dig med at få sat ord på det hele.
Det er vigtigt, at man har tillid til den man snakker med. Du fortæller, at du har oplevelsen af, at ingen vil lytte til dig. Det er derfor forståeligt, at du ikke har tiltro til at vi i Cyberhus kan være anderledes. Det skal du ikke undskylde. Det er godt, at du er ærlig om hvordan du har det og hvad du forventer af andre.
I Cyberhus er du ikke blot et brev, som skal besvares. Vi er her fordi vi gerne vil prøve at hjælpe dig, og den måde hvorpå vi bedst kan hjælpe dig, er ved at lytte til dig. Vi vil så gerne forstå dig, så vi på bedst mulig måde kan rådgive dig i forhold til at finde den rette hjælp IRL. Derfor bliver hver eneste henvendelse både i brevkasserne og i Chatrådgivningen, ja i hele Cyberhus set som en unik og personlig henvendelse – og derfor prøver vi at besvare dem så personligt som muligt.
Du skal vide, at der findes andre muligheder for dig, end at begå selvmord. Jeg ved godt, at alt andet kan virke fuldstændig uoverskueligt for dig lige nu. Derfor er det godt at du rækker hånden ud efter hjælp. Det er vigtigt, at du åbent og ærligt får snakket om, hvordan du har det, og hvad det er, som gør livet så håbløst for dig.
Det lyder som om, at du ikke ved, hvem du skal snakke med, for du føler ikke at nogen lytter til dig. Jeg vil derfor anbefale dig at logge på Chatrådgivningen og få en snak med en rådgiver. Her finder du en, som vil lytte til dig, og sammen kan I måske finde frem til hvem du kan snakke med IRL.
Jeg ved godt at det er svært. Men det kan blive bedre. Der er håb!
De bedste tanker
Marianne