selvmords tanker blandet med tanker om at jeg er fed! :/

brevkassespørgsmål

selvmords tanker blandet med tanker om at jeg er fed! :/

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej Er en pige på 15.. og har nogle ting jeg gerne vil ud med :( ved ikke li hvor jeg ska skrive mit spørgsmål? :/ for det har noget med mad , men også indre smerte at gøre.. Siden 0. Klasse har jeg været mobbe offer, og har aldrig haft det nemt.. Flyttede skole i slutning af 2. Klasse, og havde det godt i lidt tid, men så kørte den nye klasse mig også ned, men jeg gemte det hele væk.. og havde en stor facade på,. Sagde det self. Til mine forældre, men skolen gjorde ikke så meget ved det:/.. det fortsatte ind til omkring 4-5 klasse.. hvor men kom i puberteten, og tænkte på drenge udseende osv hvor jeg der først virkli skilte mig ud fra de andre:/..

Var 11 da jeg begyndte at skære i mig selv, og skade mig selv på forskellige måder, og ja.. det hele blev værre for hver gang jeg skar:( det ku mærkes psykisk på mig at jeg ik havde det godt.. jeg ku ik følge med i skolen.. laved ikke lektier, fulgte ik med i timerne .. sad og tænkte selvmord, hvordan jeg ku hurtigts komem væk, og en nat var jeg ved at ligge mig på tog skinnerne som er li ved siden af hvor jeg bor:/ og der er flere som har begået selvmord der:( men nogle venner over mobilen fik mig til at la vær.. jeg ku ikk snakke med mine forældre om noget, og eftersom dem i skolen var efter mig med at jeg var fed og grim.. fik jeg de tanker..

jeg begyndte at tabe mig .. meget:/.. men mine forældre lagde mærke til det, så spiste igen.. jeg blev sendt til psykolog i december 2007, og stopped i marts 2009.. mine forældre holdt mig isoleret fra drenge, måtte ik ha drenge venner eller noget, og måtte slet ik få en kæreste for de sys jeg var en lille pige selvom jeg er 15.. flytted skole i starten af 8, for nu et år siden ca.. og jeg er SUPER glad for min nye klasse, men.. ja.. :( tit har jeg selvmords tanker igen, hvis nogen får sagt noget.. så ka jeg bli ked på 2 sek.. jeg sidder her hjemme og græder næsten hver dag over at jeg bare ik kam er, er træt af at jeg ik ka ha et normalt liv, føler mig konstant tyk og fed og jeg hader at kigge på mig selv:( som pige ka jeg li at shoppe . men ka ik li at kigge på mig selv..

jeg har en anderleds stil, en anden musik smag, osv og det kan mine klasse kammerater ikke acceptere så de kører på mig :(.. og det gør ondt!! Jeg er en meget dyb pige efter alt hva jeg har oplevet og været igennem:( og nu er jeg så begyndt at skade mig selv igen.. jeg har godt nok fået en kæreste som jeg har været sammen med i over 2 måneder nu.. men.. jeg ka ik klare alle de tanker mer :( jeg har tanker om at ville dø, forsvinde.. for altid! For kan ik klare at føle den indre smerte mer.. Er træt af at jeg nu ik ka tage ud med veninder og spise, for jeg ka kun spise under en halv potion mad :/.. HJÆLP?! Hva ska jeg gøre for at glemme tankerne, og for at ku bli bare en smugle normal?:/

Svar:

Hej med dig

Det er godt at du skrevet til Cyberhus og min brevkasse, fordi jeg kan godt høre, at du går rundt med rigtig mange tanker og følelser som er svære for dig. Ud fra det du skriver, så går du meget alene rundt med dem og det er hårdt.

Der er sket nogle gode ting i dit liv det sidste år, du er super glad for din klasse, selvom de kører på dig omkring din stil og du har fået en kæreste. Det er jeg glad for at høre, men lige nu er det også svært for dig at nyde det, fordi det gør ondt inden i.

Måske er grunden til at du skader dig selv og tænker på selvmord, at du rigtig gerne vil have det bedre, men at det lige nu er rigtig svært at se hvad du kan gøre. Jeg tror at der er flere unge mennesker der tænker på selvmord fordi de ikke kan se andre løsninger og at de oplever at gå meget alene med tingene. Måske er det også sådan du har det, men du skal vide at der er andre løsninger og at du kan få det bedre.

Du fortæller, at du har gået til psykolog i længere tid, men stoppede i marts og ud fra det du skriver, er det tydeligt at du har en stor indsigt i hvorfor du har det svært. Du fortæller for eksempel om mobning, at du derfor begyndte at skære i dig selv, men at det faktisk bare blev værre af det. Du fortæller også, at du ikke kan snakke med din far og mor om det.

Det er super godt at du kan se disse ting, fordi så er det nemmere at gøre noget ved det.

Alle mennesker har brug for hjælp en gang imellem og alle har brug for at snakke med andre mennesker, når det føles svært det hele. Lige nu har du brug for hjælp og at snakke med en voksen som kan vise dig, hvad du kan kan gøre i din hverdag for at få det bedre. Der er nemlig andre løsninger end at skære i sig selv og tænke på selvmord.

Derfor er det vigtigt at du lige nu gør følgende:

1. Selvom du ikke synes du kan snakke med dine forældre, er det vigtigt de ved hvordan du har det. Jeg tror det kan være rart for dig, at dine nærmeste ved hvordan du har det. Så skal du ikke gå rundt og bære på det som en hemmelighed. Måske kan de også hjælpe og støtte  dig med at få mere hjælp hos for eksempel en psykolog.

Prøv at vise dem dit brev til mig og mit svar. Du er nemlig rigtig god til at beskrive dine følelser og måske kan det være nemmere at snakke om bagefter.

2. Jeg synes du skal bestille en tid hos din læge. Din læge kan være rigtig god at snakke med, men din læge kan også henvise dig til en psykolog. Selvom du har gået hos en tidligere, så mener jeg at det kunne være vigtigt for dig nu.

En psykolog kan være rigtig god til at vise andre måder du kan få det bedre på og sammen kan i måske finde ud af hvad du kan gøre i din hverdag, så det bliver nemmere at være dig.

3. Et nyt skoleår er startet og derfor synes jeg du skal få en snak med din lærer. Forklar ham/hende om din situation og din baggrund med mobning. Det er vigtig viden for din lærer og på den måde kan det måske blive et endnu bedre skoleår for dig, og dermed give dig overskud og flere kræfter til at kæmpe videre.

Du skal nemlig kæmpe, kæmpe for livet. Det er svært lige nu, men hvis du griber ud efter de voksne der er omkring dig og som kan hjælpe, kan det bliver nemmere og nemmere at være dig.

Du skal også vide, at der altid sidder voksne i chatten her i Cyberhus som vil lytte og prøve at hjælpe dig. Den har åben mandag til torsdag kl. 15-19.00

Venlig hilsen

Erroll