Selvmords tanker :(
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg er 14 snart 15... men jeg har et kæmpe problem. Jeg bliver mobbet pga. jeg har blåt hår og piercinger. Jeg bliver nedgjort fordi jeg er emo... jeg forstår bare ikke hvorfor folk ikke kan værdsætte det??? Jeg er har tit tænkt på selvmord men mine venner siger det er det mest egoistiske man overhoved kan gøre... syntes i jeg skulle begå selvmord?? eller hvad? :( Hilsen Emo fyr

Svar:
Hej Emo fyr.
Jeg kan godt forstå, at du er træt af, at blive mobbet pga. dit udseende, så det er rigtig godt at du skriver her til Cyberhus.
Nej, jeg synes helt sikkert ikke du skal begå selvmord, fordi det du oplever er noget som er svært nu og som vil blive nemmere. Og så ville det være dumt at begå selvmord, for så kan du ikke opleve alt det gode du skal opleve, efter det svære stopper. Jeg har nogle tanker og erfaringer, som jeg gerne vil dele med dig.
Når man er teenager vil de fleste gerne passe ind og være en del af fællesskabet og det kan derfor være rigtig svært at se anderledes ud. Jeg tror at dem der mobber, gør det fordi de ikke ved noget om det at være emo og ikke kender musikken eller den måde man ser ud på og når der er nogen man ikke forstår, er der nogle der reagere ved at nedgøre det, i stedet for at prøve at forstå det.
Jeg syntes det er rigtig godt at vi alle er forskellige og ser forskellige ud. Jeg tænker, at det ikke må være særlig let for dig i din alder, ikke at se ud som alle de andre og det er rigtig stærkt, at du tør skille dig ud og holde fast i hvem du er.
Det er aldrig rart at blive mobbet, for når man oplever det, kan man komme til at føle, at man ikke passer ind og det er helt naturligt at man kan få det sådan, når man bliver mobbet. Men hvis man går rundt med de tanker alene, så kan de vokse sig større og derfor er det rigtig vigtigt, at man får snakket med nogen om hvordan man har det. Så derfor syntes jeg du skal fortælle det til en voksen som du stoler på - det kunne f.eks være en lærer på din skole, dine forældre eller en helt tredje.
Det er bestemt ikke i orden, at du bliver mobbet og derfor tror jeg det kunne være godt for dig, hvis du fik snakket med en lærer omkring det. Da de er vant til at snakke med unge mennesker og ved rigtig meget om det. Jeg tror din lære ville kunne hjælpe dig med, at få det bedre i skolen. Jeg kommer også til at tænke på, om det kunne være en idé, at holde et oplæg om det, at være emo for din klasse? Du kunne måske prøve at  splille noget emo musik for dem og fortælle dem hvad det er du godt kan lide ved emo kulturen. Det kan være, at dem fra din klasse bedre ville kunne forstå hvorfor du ser ud som du gør, hvis de lære lidt om det at være emo. Hvis du syntes det er for svært, at snakke med din lærer face to face, kunne du måske skrive det i et brev i stedet.
Så jeg syntes helt sikkert ikke du skal begå selvmord, for når man gør det slutter alting. Jeg kan godt forstå, at du kan føle at det hele er svært lige nu. Men jeg syntes ikke selvmord er den rigtig løsning for dig. Jeg tror at der findes en løsning på det du kæmper med lige nu og at du med tiden vil få det bedre og se fremad. Men for at du kan få det bedre, er det vigtigt, at få snakket med en voksen om de tanker du har, så derfor syntes jeg du skal logge på chatten her på Cyberhus eller på livslinien.dk. Her sidder der søde voksne, som gerne vil lytte til dig og hjælpe dig videre.
Jeg håber du kan bruge mit svar og sender dig de bedste ønsker for fremtiden.
Mange hilsner
Majbritt