Selvmords tanke, overdosis osv.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej
Jeg har efter et godt halvt årstid været fri for Cutting, selvmors tansker osv, men nu er det ved at komme tilbage til mig igen og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre...
Tror at det startede med at min kæreste sagde at en anden pige var lækker, men dreefter skrev at han elskede mig, det tog jeg dog ikke så tungt på tidspunktet, men så her ved en
19 tiden iaftes sputgte jeg så min roomie (Går på efterskole, hun ved en del om min fortid) Cecilie om jeg måtte få 2 hovedepine piller "fordi at jeg havde hovedpine" jeg fik dem så og lige inden at jeg skulle tage dem, sagde jeg til mig selv " Gør det hivs du vil dø" jeg gjorde det og ville have flere, men kunne jo ikke spørge hende igen, så jeg gik rundt på hele skolen efter 2 piller mere og jeg fik skam også pillerne af en der hedder Louise..
Men nu har jeg bare fået en lille smule selvmordstanker og tænker på at få min far til at komme med nogle hovedpine pille til mig..
JEg tænker lidt om hvor mange man skal tage før at det er en overdosis?

Svar:
Kære dig
Det lyder som om, at du for tiden har nogle barske tanker, som er rigtig svære at rumme og håndtere selv. Jeg synes derfor, at det er rigtig flot, at du vil dele dem her i brevkassen, da det altid er en rigtig god ide, at komme ud med sine tanker, så man ikke selv brænder inde med dem.
På det du skriver, lyder det som om, at du har haft perioder i dit liv, som har været rigtig svære at komme igennem. Men det lyder også som om at du siden da, har haft en god periode i dit liv og nu er startet på efterskole.  Når man tænker på ens fortid, kan gamle tanker dukke op på ny og fylde ens hoved og krop med følelser, som måske tilhørte noget som skete dengang. Det er helt normalt, at man på den måde kan komme til at få ubehagelige tanker. I gennem livet og specielt i teenagealderen, kan ens følelser være under meget stærk påvirkning både positvt og negativt, fordi der suser hormoner rundt i kroppen. Hvis man selv er bevidst om dette, kan det måske hjælpe en til at holde fast i de positive ting i livet og dermed lade de negative tanker flyve langt bort. Et eksempel på dette kunne være, at fokusere på at din kæreste elsker dig og hvor dejlig en følelse, det er at være elsket. Det skal du prøve at huske på, når du får de her tanker, du er et fantastisk menneske som er elsket.
Du fortæller, at du den anden aften fik to hovedpinepiller af din roomie, og herefter fik selvmordstanker, hvilket jeg er rigtig ked af at høre. Du har haft overvejelser om hvor mange piller, man skal tage før, at det er en overdosis. Her vil mit svar være, at man har taget en overdosis, så snart at man har taget flere piller, end der er anvist bag på pakken. Du nævner her, at du har tænkt på, at få din far til at komme ud til dig med nogle piller. I stedet for denne løsning, tænker jeg, at det måske kunne være en rigtig god ide hvis din far kom ud til dig for at snakke på efterskolen, eller at du måske kunne tage hjem i weekenden. Hvis du forestiller dig den situation, hvor du sidder med pillerne i hånden, er det meget vigtigt at huske på, at du ved at tage dem, ikke kun siger farvel til alt det hårde og svære her i livet. Du siger også farvel til alle de gode minder, du har haft i dit liv, alt smil, varme, glæde og kærlighed, som jeg er sikker på, har en rigtig stor betydning for dig. Selvom at de gode ting nogle gange kan synes små her i livet, så er de derude et sted og de bærer en stor styrke.
Nu ved jeg ikke hvordan dig og din fars forhold er, men uanset hvad synes jeg, at det ville være rigtig godt for dig at snakke med en voksen om, hvordan du har det. Måske du har en kontaktlærer på efterskolen som du er tryg ved og som helt sikkert rigtig gerne vil høre om, hvordan du har det. Hvis du til at starte med synes, at det er svært at fortælle det til din kontaktlære eller anden voksen, er du altid rigtig velkommen til at skrive i chatten her på Cyberhus. Der sidder voksne klar til at lytte på, hvad du har på hjertet og du er selvfølgelig helt anonym. Når man har det som du har det, kan det hjælpe en at åbne op og få snakket ud, selvom det også kan være rigtig svært, da man kan komme i en rigtig sårbar position. Men det er vigtigt at huske på, at man på denne måde kan komme styrket på den anden side.
Til slut vil jeg sige, at det som tidligere nævnt er helt normalt at ting der er sket i ens fortid, igen vil få plads i ens tanker. Samtidigt synes jeg, at du skal tænke på, at du en gang er kommet over en svær tid med cutting og selvmordstanker, hvilket betyder at det er dig der har magten, det er dig, der har vist din styrke, da du skriver at du har været fri for det i en periode at et halvt år. Det fortæller mig, at du er en stærk pige, som vinder kampen mod de negative tanker og følelser og en gang har valgt det fra. Jeg forstår godt, at du kan blive bange for, at tankerne igen skal fylde mere, men mind dig selv om, at det er dig selv der kan gøre den afgørende forskel. Gør de ting der gør dig glad, vær sammen med de personer på din efterskole der er aller rarest at være sammen med, og husk på at der altid er en ny og måske bedre dag i morgen.
Jeg håber virkelig at du har kunne bruge mit svar og ønsker det aller bedste for dig.
Mange kærlige hilsner
Annika