selvmords tænker og cutting
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
hej jeg har længe af selvmords tænker nu tænker jeg ik så meget på det mere men cutter meget i nu og har knyttet mig til mine knive og prøver stoppe for kæresten skyld men så svært når hele tiden går og er ked over de ting der sket mod mig og det . og når skære er jeg flov efter vil ik vise det og tør ik sige til hende eller hendes forældre eller mine . det hendes og hende jeg snakker mest med men tør bare ik sige til dem når har skåret bange for blive dømt og de ender med hade mig for det

Svar:
Hej med dig
Det første jeg tænkte på, da jeg læste dit spørgsmål til mig var, at du skriver at du hele tiden går og er ked af de ting der er sket mod dig. Når sådan nogle ting sker, så har man brug for at snakke med nogen om det og helst nogle voksne som kan hjælpe og trøste en.
Hvis du ikke får fortalt en voksen om hvad der gør dig ked af det, så kan det bliver rigtig svært og man kan blive endnu mere ked af det. Måske er det sådan du også oplever det og måske er det derfor du skærer i dig selv og på et tidspunkt tænkte meget på selvmord.
Derfor er det super godt, at du har skrevet til vores brevkasse, fordi den bedste måde at få det bedre på er, at snakke om det og få hjælp af andre mennesker.
Ud fra det du skriver, så lyder det til at du holder meget af din kæreste, men ikke tør snakke med hende om det her. Jeg ved godt det kan være svært og specielt den første gang, men jeg synes du skal prøve alligevel. Sommetider tror man at andre mennesker ikke gider at hjælpe, eller at det er pinligt og at de ikke vil hjælpe. Men sådan er det heldigvis ikke og jeg tror din kæreste gerne vil lytte til dig.
Måske vil du føle dig mere tryg ved at snakke med hende først, end med dine og hendes forældre og det er helt ok. Det kan sommetider være svært at finde alle ordene når du skal sidde over for hende og derfor kan det være en rigtig god ide, at skrive noget ned på et stykke papir. På den måde kan du læse lidt op for hende og det kan være lidt lettere.
På den måde får du øvet dig i at få sagt det, og på et tidspunkt når du føler dig klar, synes jeg du skal få snakket med dine forældre, og måske også hendes forældre, hvis du godt kan lide dem.
Der er også et andet sted du kan øve dig og det er her i vores chatten i Cyberhus. Kig forbi på mandag når den åbner kl. 14-19. Her kan du chatte anonymt med en voksen og på den måde øve dig endnu mere.
Venlig hilsen
Erroll