Selvmords problemer.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus. Det er første gang jeg skriver til Cyberhus brevkassen. Men mit problem er at : Jeg har selvmordstanker , jeg har haft tankerne i 1 år nu:( Min Mor ved det godt - men hun virker seriøst helt lige glad med mig. Har prøvet at begå selvmord 1 gang før ved at tag en overdosis men tog kun 3 piller ved ikke hvad der holdte mig tilbage fra at gøre det. Jeg tro jeg har takerne fordi jeg ikke har det godt i skolen - blir tit holdt udenfor i klassen - og drillet - det er ikke rart. Også har jeg det heller ikke så godt derhjemme , har nogen problemer med min Mor - men jeg har ikke mod på at fortælle om det håber det er ok. Er virkelig ked af at ha det sådan. Jeg har ikke rigtig nogen voksne jeg kan gå til med det her... Har nogen gange overvejet at fortælle min klasse lære det - men er bange for hun ikke vil tag mig alvorligt. Har det virkelig dårligt og er rigtig ked af det. Vil i ikke godt hjælpe mig? :( :( :( Knus mig.

Svar:
Jeg er rigtig glad for at du skriver til brevkassen. Det kan være svært at skrive og spørge om hjælp når man har tanker som dig, så det er rigtig flot at du alligevel har gjort det. Det viser mig at du er modig og at du har lyst til at tingene skal blive anderledes. Det vil jeg gerne prøve at hjælpe dig med så godt jeg kan.
Det er svært at gå rundt med tanker om selvmord i så lang tid, særligt hvis man ikke føler sig forstået og taget seriøst. Derfor er det bare vildt flot at du har fortalt din mor om de her tanker og at du nu skriver her til brevkassen. Jeg kan godt forstå at du bliver ked af det, når du ikke føler at hun tager dig seriøst og hjælper dig.
Jeg tror at mange mennesker nogle gange ville ønske at de kunne komme lidt væk fra alt det der gør ondt indeni. Når man føler sig udenfor og bliver drillet og ikke forstået, kan man føle at den eneste løsning er at tage væk herfra og man kan slet ikke se at der er noget godt. Men når man får talt om det der gør ondt og føler sig forstået, lyttet til og hjulpet, kan man blive glad igen. Derfor er det rigtig vigtigt at du snakker med en voksen, som kan hjælpe dig til at få det bedre, og det tror jeg din lærer kan hjælpe dig med.
Du skal vide at din klasselærer har pligt til at hjælpe dig, men jeg tror faktisk også at hun har lyst til at hjælpe dig. Det er en del af hendes arbejde som lærer. Jeg ved det kræver en masse mod at fortælle hende om noget der gør dig så ked af det, men jeg er sikker på at du har modet til det. Det kunne måske være en god ide at skrive et brev til hende, hvis det er svært at fortælle hende om det. Så kan I nemmere snakke sammen bagefter hun har læst brevet.
Hvis du har brug for mere hjælp eller for at dele din tanker med andre, er du velkommen til at logge på vores chat. På chatten kan du tale om alt det du går og tænker på og du kan fx øve dig i hvad du kan snakke med din lærer om. Livslinien har også en telefon du kan ringe til mellem 11 og 23 hver dag. Deres nummer er 70 201 201 og det er en anonym rådgivning med voksne der rigtig gerne vil snakke med dig.
Jeg ønsker det bedste for dig og din snak med din klasselærer
Kærlig hilsen og stort knus fra Marianne