Selvmord?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej brevkasse. Jeg er en pige på 16 år som egentlig sidder på kanten til selvmord. Jeg har det virkelig virkelig dårligt med mange ting for tiden, og jeg føler at alt ting går mig på. Hvad skal jeg gøre, for jeg har jo ikke lyst til at dø men jeg ser bare ikke anden udvej?

Svar:
Kære du.
Det lyder til at du har det rigtig svært for tiden – faktisk så svært så du har tanker om, at selvmord kan være den eneste løsning på alle problemerne. Det må være rigtig hårdt at have det sådan og derfor synes jeg også, at det er både modigt og virkelig godt at du har valgt at skrive hertil for at bede om hjælp. Du fortjener nemlig på ingen måde at gå rundt og have det så skidt som du beskriver. Jeg vil komme med mine tanker omkring det som du beskriver og give nogle råd, som jeg tror vil kunne hjælpe dig til at få det bedre.
Nogle gange kan livet blive så svært, at det ikke længere er til at holde ud og jeg tænker, at det er sådan du føler lige nu? Hvis man har det sådan kan man opleve, at man pludselig ikke længere føler at man har overskuet til at leve. Det er når sådan nogle følelser dukker op, at man kan begynde at få tanker om at selvmord er den eneste løsning og det kan være meget skræmmende, når sådan en tanke kommer. Desværre er der mange unge der oplever at få disse tanker, men heldigvis kan man få lysten og overskuddet til at leve tilbage, hvis man får hjælp, omsorg og forståelse fra andre mennesker.
Du skriver, at det er rigtig mange ting der gør at du er så ked af det for tiden. Måske har det hele hobet sig op så det ikke længere er til at overskue, hvad det egentlig er der gør, at du ikke længere føler du kan leve? Uanset hvad årsagerne er til dine selvmordtanker, så skal du vide at der altid findes andre løsninger end selvmord. Det gør mig rigtig glad at høre, at du faktisk har lyst til at leve og det synes jeg du skal holde fast i. For selvom livet lige nu føles helt uoverskueligt, er der hjælp at hente. Det er rigtig vigtigt at du hurtigst muligt får snakket med en voksen om de tanker og følelser som du går rundt med. Når man er rigtig ked af det, kan det være meget svært at fortælle om det til andre, men det er alligevel vigtigt at du prøver at dele din smerte med et andet menneske. Nå man har det så skidt, er det nemlig ikke noget man kan klare alene. Måske du har mod på at starte med at tale med en af dine forældre om det? Ellers synes jeg, at du skal få en tid hos din læge og snakke med ham/hende om dine tanker. Her vil du også kunne blive henvist til en psykolog og det tror jeg vil være rigtig godt for dig. Nogle gange skal der nemlig et andet menneske til at hjælpe med at få ryddet op og bearbejdet alle ens tanker og de fleste mennesker har på et tidspunkt i deres liv brug for hjælp til dette. Det er vigtigt at du søger hjælp hurtigst muligt, for jo længere tid der går før du får snakket med en, jo større er risikoen for at dine tanker vil ende med et selvmordsforsøg. Når man har haft det skidt i en lang periode og der er en masse problemer der har hobet sig op, er det måske kun en lille ting der skal til for, at livet pludselig slet ikke er til at overskue mere.
Selvmordtanker er meget alvorlige og derfor er det også rigtig vigtigt, at du får snakket med en voksen om dine tanker og følelser, så du kan få noget støtte og hjælp. Jeg vil til slut også anbefale livslinien, som er en telefonrådgivning hvor der sidder frivillige klar til at snakke med dig og støtte dig, når du har selvmordstanker eller livet er svært. Du kan være helt anonym og man kan ringe på 70201201 alle årets dage mellem kl 11 -03. Husk at du fortjener at få hjælp, så du kan få det bedre og blive glad for livet igen. Selvom det godt kan tage tid at få overskuddet tilbage, er det muligt at få de dystre tanker og følelser til at lette, hvis du får den hjælp som du fortjener og har brug for.
Vh Katrine