selvmord

brevkassespørgsmål

selvmord

brevkassespørgsmål af
ida
14 år
Oprettet 7 år 1 måned siden

hej jeg er en pige å 11 år jeg har en far der drikker og har ikke haft den heldigste skole start jeg er flyttet skole en gang på den gamle skole blev jeg mobbet jeg fik forstuet 1 finger jeg har fået blå øjer og en masse blå mærker jeg er blevet truet med nåle og så meget andet men her på det sidste har jeg bare ikke følt mig tilpas jeg har overvejet selvmord mange gange jeg har også haft det svært med min kæreste som nu ikke er min kæreste mere har har været det største fjols jeg er blevet tæsket flere gange jeg er blevet brændt af der har været hade grupper om mig jeg har bare haft det rigtigt svært så jeg har bare brug for et lille skb i den rigtigr retning.

Svar:

Kære dig

Tusind tak fordi du har skrevet ind til vores brevkasse. Det lyder til at du går igennem en periode med mange svære og voldsomme situationer, og jeg synes det er så sejt at du har skrevet ind til os. Det kræver styrke at kunne vise andre at man er ked af det, og samtidig er det også det første skridt på vejen til at få det bedre. Og som du selv skriver, så kan vi allesammen have brug for det der lille skub i den rigtige retning.

Det du beskriver, lyder meget voldsomt, og derfor kan jeg godt forstå hvorfor du har haft og stadig har selvmordstanker. I den forbindelse er det rigtig vigtigt at huske på at det kun er tanker. Tanker kan ikke skade dig, selvom de kan være meget svære at gå rundt med alene. Når det så er sagt, så synes jeg at det lyder meget bekymrende at du har været udsat for den slags mobning som du beskriver. Det lyder i højere grad som vold end som mobning, og det er ulovligt at udsætte andre for vold. Der er også nogle studier som viser at der er sammenhæng mellem at have oplevet mobning, og at få selvmordstanker - så det skal tages meget alvorligt når man oplever mobning. Det gør mig mere rolig at du har skiftet skole, men jeg håber også at du har snakket med nogen om det der skete. Det kan være at du skal snakke med en lærer som du føler dig tryg ved eller måske noget familie eller en ven som du føler du kan stole på.

Det er også ulovligt at lave hadegrupper og f.eks. dele en andens billede i gruppen. Hvis du har mulighed for det, vil jeg anbefale dig, at tage nogle screenshots af grupperne, og så simpelthen melde dem til både det sociale medie (facebook eller hvor grupperne nu er) og til politiet. Der er ingen som fortjener at blive udsat for de ting som du har oplevet. På sletdet.dk kan du se mere om reglerne for hvad man må dele online, og også få hjælp til hvordan du kan stoppe hadegrupperne.

Du skriver også at din far drikker, og jeg synes det er så flot at du tør åbne op omkring det. Der er rigtig mange børn og unge, som vokser op i en familie med alkoholproblemer, som ikke tør at sige det højt eller som tror at det er normalt. Alkohol kan have en rigtig dårlig virkning på folk, og nogle gange sker der ting som kan være svære at forstå. Du skriver f.eks. at du bliver tæsket, men du skriver ikke hvem der gør det. Hvis det er din far, så skal du vide at det ikke er okay! Der findes forskellige rådgivningssider som henvender sig specielt til børn og unge i familier med alkoholproblemer. Den ene er tuba.dk, hvor man både kan møde en rådgiver i chat eller brevkasse. Du kan også læse om andres oplevelser, og snakke med andre unge. Tuba dækker det meste af landet. Et andet tilbud er Projektbrus.dk, hvor du kan få gratis og anonym rådgivning både fysisk (personlige samtaler med en rådgiver eller i en gruppe med andre unge) og online på chat. Cyberhus samarbejde med projektbrus, så deres chat vil også være tilgængelig her på siden (cyberhus.dk/brus) fra på torsdag kl.18-21. ProjektBrus dækker 12 midtjyske kommuner, og du kan se mere her www.projektbrus.dk

Jeg tænker at du har oplevet nogle rigtig voldsomme ting, og at du virkelig har taget et stort skridt i den rigtige retning ved at skrive ind til os. Du er stadig meget ung, og du vil, med sikkerhed, også komme til at opleve rigtig mange gode ting - lige nu kan det bare være svært at se, men med tiden (og tålmodighed) vil det blive bedre. Jeg tænker også at du skal huske at selvmordstanker i sig selv ikke er farlige - de er bare tanker, selvom de kan være meget overvældende. De fleste mennesker vil opleve at have selvmordstanker på et tidspunkt i deres liv. Tankerne vil være sværere for nogen og fylde mindre for andre. Uanset hvordan det er/bliver for dig, så er det vigtigt at du snakker om det. Enten ved at skrive herind, besøge vores chat eller snakke med en forælder, ven eller lærer. Sæt ord på dine tanker, og giv dig selv lov til at være ked af det. Husk at det bliver bedre.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og at du vil kigge nærmere på de links jeg har sat ind her i mit svar.

Kærlig Hilsen

Signe