selvmord

brevkassespørgsmål

selvmord

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej Jeg har tægt på Selvmord i godt et år. Grunden til at jeg vil begå selvmord er fordi jeg ikke kan finde ud af en skid jeg kan ikke læse og skrive og når vi skal abajet sammen i klassen er der aldrig nogel der vil værer sammen med mig. Jeg kan for nemme at når de skal værer sammen med mig tænker de fuck en dum mongol. Jeg tænker på det hele tiden og jeg vil bare så godt dø. jeg er også en fed ko og det har jeg altid vadet selv om jeg siger til mig selv at jeg ikke skal spise slik gør jeg det alievel og når jeg så har spist slikket slå jeg mig selv så det gør eder nas . der er ikke nogle der ved at jeg har det sådan her. En ny dille jeg er begyndt på er at værer længe oppe så jeg kun får sovet i 3 til 4 timer og på den måde håber jeg at jeg dør til sidst. Og tænker altid på hvordan jeg skal dø og hvad der skal ske når jeg dør. Jeg tror også på det overnaturlige og kan for nemme at der altid er en der kikker på mig jeg har også drømt en drøm hvor mig og min mor var et sted og så lige plustig faller jeg om og mine øjne ruller rund og så bliver det min mors tur. Alser lisom der er en ond ånd der brøver at besætte mig. Håber bare jeg på en eller anden måde kommer til at blive kørt ned DØD DØD DØD og så er det hele over…

Svar:

Kære dig

Jeg kan godt høre, at du har det rigtig svært lige nu og jeg synes det er super godt at du skriver til mig og fortæller din historie. Det kræver både mod og vilje - sådan.

Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at jeg synes du skriver rigtig godt. Du er rigtig god til at beskrive hvordan du har det og hvad du oplever.

Da jeg læste din historie, var min første tanke: Gad vide om du har gået med alle de tanker alene og om det er første gang du fortælle en voksen om det...

Du fortæller at det er svært i skolen, med at læse og skrive. Du skriver også at de andre tænker alt muligt om dig og det virker som om du lige nu tænker rigtig mange dumme tanker om dig selv og helt har glemt alle de gode ting.

Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig, og nu vil jeg fortælle dig to ting:

1: Jeg vil gerne fortælle dig hvorfor tanker om selvmord kommer, og

2. Så vil jeg gerne fortælle dig, hvad jeg synes du skal gøre nu. Jeg ved godt det hele føles meget uoverskueligt og at det gør ondt, men du skal vide at du kan få det bedre og at der er andre løsninger end at begå selvmord. Dem vil jeg gerne vise dig.

1. Sommetider når det er rigtig svært, så går man rundt alene med de tanker og følelser. Sommetider kan det være fordi man ikke tror der er nogen der forstår, eller vil hjælpe. Måske vil man ikke gøre sin mor ked af det, eller måske af en helt anden grund. Når man går alene rundt med tankerne, så udvikler de sig stille og roligt, og til sidst bliver de helt uoverskuelige fordi man ikke kan klare det alene. Det her er helt normalt og det gælder ikke kun for dig, men for alle mennesker.

Når man så har gået i rigtig lang tid, ligesom du har gjort, så bliver det også sværere og sværere at finde muligheder og løsninger. Sommetider kan man kun se selvmord som en løsning, fordi så stopper smerten.

2. Der er ingen mennesker der kan klare deres problemer alene, man har brug for andre mennesker til at hjælpe. Det gælder også dig og heldigvis er der andre muligheder end selvmord og dem vil jeg gerne vise dig, fordi du fortjener et dejligt og langt liv.

Jeg skrev lige før nogle grunde til at man måske ikke ville fortælle det nogen, for eksempel hvis ens mor blev ked af. Men det er bare noget man selv tror. Både forældre, familie og din lærer vil gerne hjælpe og de vil blive mere ked af det, hvis du ikke fortæller det og i stedet går rundt alene og har det skidt. De vil blive ulykkelige hvis du begår selvmord.

Derfor er det allervigtigste, at du fortæller din mor og din lærer om hvordan du har det. Jeg startede med at fortælle dig at du var god til at skrive. Du er faktisk så god, at jeg synes du skal vise din mor og din lærer det du har skrevet til mig. Når de læser det, så ved de hvordan du har det og så kan de hjælpe dig.

Det er ikke okay, at du har det på den måde i din klasse og det skal der laves om på. Det kan du ikke selv gøre, det skal de voksne og dine lærere hjælpe med. Men de kan ikke gøre noget, hvis de ikke ved hvordan du har det. Måske ville det være nemmere hvis du først fortæller din mor det, og så kan hun hjælpe dig med lærerne.

Når du har sagt det, så tror jeg du vil opleve en lettelse inden i, fordi du ikke længere er alene om det. Jeg tror også du vil opleve, at du vil få det bedre.

Du har skrevet til mig og det er stærkt. Du skal tage et skridt mere, så du igen kan mærke at du er god nok som du er, at det er vigtigt du er her og at der er mennesker der holder af dig.

Jeg synes du er sej og det skal du ogsså mærke nede i din mave...

Hvis du får brug for en anden voksen her i Cyberhus til at støtte dig, eller bare en som vil lytte, så kan du skrive til mig igen, men du kan også besøge vores chat her. Den har åben hver mandag til torsdag kl. 14-19. Her kan du anonymt chatte med en voksen der også gerne vil lytte og hjælpe.

Venlig hilsen

Erroll