Selvmord

brevkassespørgsmål

Selvmord

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hvordan fortæller man til ens ekstra lærer, at man har forsøgt at begå selvmord, for ikke særlig lang tid siden? Min mor og pap far, ved ikke noget! Har heller ikke lyst til at sige det til nogle, men føler jeg er nød til det!

Håber i svare hurtigst muligt! Da jeg stopper på min efterskole om 3 uger pga operation! Og skal have fortalt min eksta lærer det inden! Faktisk helst i denne uge!

Svar:

Kære du

Først og fremmest vil jeg gerne fortælle dig at jeg synes du er vildt sej. Jeg kan sagtens forstå at du ikke har lyst til at skulle fortælle om dit selvmordsforsøg til din lærer eller til andre for den sags skyld. Det er vildt svært at skulle vise sin sårbarhed på den måde.
Men det er samtidig en tegn på fantastisk styrke og mod at du vil gøre det. Og så er det selvfølgelig også vigtigt at gøre det når du kan mærke at det er noget du bliver nødt til at gøre.
Når du har forsøgt at begå selvmord må du have haft det rigtig svært og det tænker jeg uden tvivl også har indflydelse på den måde du fungerer i hverdagen. Både i undervisningen, blandt kammerater og overfor lærerne. Derfor vil dete at fortælle om dit selvmordsforsøg være en kæmpe hjælp for din lærer. En hjælp til at forstå dig, dine tanker og dine handlinger bedre.
Og dermed bliver det også en hjælp til at din lærer bedre kan støtte dig lige nu.

Jeg kan godt forstå du er i tvivl om hvordan du skal få det sagt. Hvordan skal man lige få orderne ud, og får man mon sagt alt det man vil når man sidder overfor den person man gerne vil fortælle det til?
Jeg tænker at det måske kan hjælpe dig at skrive et brev med de ting du gerne vil fortælle. Først og fremmest fordi det at få tingene skrevet ned kan hjælpe dig til at blive mere tydelig på hvad det præcis er du gerne vil fortælle...og hvordan du vil fortælle det.

Du kan bruge brevet til at øve dig på at få det fortalt. Ganske enkelt ved at læse brevet igen og igen og måske øve dig på at få orderne sagt foran spejlet.
Du kunne også overveje at læse brevet op foran din lærer. Så skal du "kun" koncentrere dig om at læse op..for du ved allerede at de ting du vil sige står i det brev. En sidste mulighed kunne være at give brevet til din lærer så han/hun selv kan læse det. Så er der ligesom åbnet op og så kan din lærer bagefter tage en snak med dig.

Som sagt synes jeg du er vildt sej at du har besluttet dig for at fortælle din lærer det her. Måske betyder det at du blotter din sårbarhed, men det viser samtidig hvor stærk du er. For det kræver så meget styrke at turde vise den sårbarhed som alle mennesker bærer rundt på i større eller mindre grad. Det lyder til at din sårbarhed er stor i øjeblikket og jeg synes det er modigt af dig at række ud og fortælle det til din lærer.

Jeg sender dig al den gode energi jeg kan gennem tasterne og håber at du finder den måde der er bedst for dig til at få det sagt.

Gode tanker
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål