Seksuelt overgreb i bus :(
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Men jeg havde været oppe på vores Hovedbibliotek for at låne 2 bøger, og jeg skulle så med bussen hjem og jeg sætter mig næsten helt bagerst og bagved mig sad en mand på 18-25 år som var en indvandre.. Jeg sidder som altid og kigger på telefonen og han begynder at snakke med mig først bare sådan noget som "hvad skal du idag" "hvordan går det" "hvilken bøger har du lånt" osv... Så begynder han med om vi skal gå en tur en dag og jeg svarer "jeg har travlt" han blev VED!! Og til sidst spurgte han "hvornår skal du aflevere dem der, så vil jeg være på banegården hele dagen" jeg svarede "om en månede" og Han finder mig på FB og ansøger!! Jeg siger bare "jeg svarer når jeg kommer hjem, min mobil dør snart" vi lægger hånd på jeg nok skal gøre det... Men endelig! Så skal han af og han krammer mig og kysser mig på kinden!!! Men i mens vi sad og snakkede sad han også og nulrede mit hår! Virkelig ubehaligt!! Jeg har aldrig lyst til at køre i bus mer!

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du synes at det var en ubehagelig oplevelse du havde i bussen. Det kan være rigtig svært, at vide hvad man skal gøre, når folk kommer for tæt på og overskrider ens grænser. Det er helt forståeligt, at du ikke har lyst til at køre i bus mere. Det er meget normalt, når man har haft en ubehagelig oplevelse, at man kan være mærket af det i et stykke tid og ikke har lyst til at gense de steder man har været i forbindelse med oplevelsen. Når det er sagt, så kan også være en idé, at køre en tur i bussen et par gange med nogen som du er tryg med. På den måde finder du forhåbentlig ud af, at det der skete var en engangsoplevelse og at du fremover kan være tryg ved at køre med bussen og at tage på biblioteket.
Derudover synes jeg at det kan være en god idé, hvis du snakker med nogen om det. Det kan være dine forældre, en veninde eller en anden som du føler dig tryg med. Når man oplever noget ubehageligt, så hjælper det altid lidt at tale om det, så man ikke går med det selv. Det kan nemlig være rigtig hårdt og være med til at man bliver ekstra ked af det.
Desværre er der nogen mennesker, som ikke forstår hvor grænserne går, men det lyder til at du forsøgte at sige fra over for ham, og det synes jeg er rigtig flot og sejt af dig, for det kan nemlig være rigtig svært at gøre i sådanne situationer.
Jeg ønsker dig held og lykke fremover, og håber ikke at du kommer ud for en lignende situation igen.
De bedste hilsner Pernille