Seksuelt misbrug ..
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Heej .. Jeg er en pige på 17 , snart 18 . Da jeg var 6 og til jeg var 7 blev jeg seksuelt misbrugt af en ven af familien . Jeg fortalte aldrig min mor det , men min mormor blev min fortrolig , jeg fortalte hende lidt om det , dog ikke detaljer og sådan noget . Men da jeg var 14 fik min mor det af vide , og vi snakkede lidt om det. Mit problem er bar nu at jeg ikke har fået noget hjælp , hverken på den ene eller den anden måde.
Jeg troede da jeg var mindre at man kun fik opmærksomhed hvis man var seksuel , og det var jeg så. Der skete heldigvis ikke noget igen, men jeg blev gravid da jeg lige var fyldt 14 , det var inden min mor fik noget af vide. Og da jeg ikke ville fortælle min mor at jeg var gravid , fik jeg foretaget en abort , privat , ved en sygeplejerske, men hun gjorde det med en strikkepind, så nu ved jeg ikke om jeg er ødelagt indeni , og ikke kan få børn.
Alt dette har fået mig til at tænke meget, og for ca 3 år siden begyndte jeg at blive selvdestruktiv, jeg begyndte at skære i mig selv.
Min mor kæmper i øjeblikket for at jeg kan få en psykolog, hun har kæmpet siden december måned , og vi har stadig intet hørt. Jeg går og bliver mere og mere fortvivlet og frustreret . Er begyndt at tænke på selvmord igen, selvom jeg holder meget af livet, jeg holder meget af personerne omkring mig, men jeg føler bare ikke jeg kan komme videre , og ved ikke endnu om jeg får den psykolog.
Hvad kan jeg gøre for at hjælpe mig selv? Jeg tør ikke fortælle nogen hvad der skete dengang, for jeg ved det vil såre dem der får det af vide. Min mor er begyndt at blive nedtrykt, hende og hendes kæreste har været tæt på at gå fra hinanden pga det. Jeg vil ikke have at min mor skal være nedtrykt , og evt få en depression pga mig. Jeg vil så gerne hjælpe hende med at få det bedre. Jeg ved bar ikke hvordan.
Kan i hjælpe mig ?
Kærlig Hilsen Den fortvivlet .

Svar:
Kære fortvivlede pige!
Du har en historie, hvor du har været udsat for seksuelt misbrug tidligt i dit liv og du har fået foretaget en smertefuld abort som meget ung.
Begge dele har været traumatiske oplevelser som du har haft som en smertefuld hemmelighed.
Du havde heldigtvis din mormor som fortrolig som
lille, men det meste har du båret selv, uden at kunne dele det med nogen.
Det er meget hårdt at bære sådanne oplevelser alene. Mange får skyldfølelser og dårligt selvværd, fordi de tror at det er deres egen skyld og at der er noget galt med dem. Mange får selvmordstanker og
kommer til at skade sig selv. Derfor er det meget vigtigt at man får talt med nogen som man kan fortælle disse "hemmeligheder" til og få bearbejdet
sine følelser omkring dem.
Ofte kan det være svært at dele det med nogen
som er tæt på, fordi man er bange for at de skal blive kede af det.
Dine tanker om din situation afslører en stor modenhed og selvindsigt. Du ved at du har brug for hjælp og samtidigt er du bekymret for din mor.
Nu ved jeg ikke hvor du bor, men i de fleste store byer kan man få hjælp ved center for selvmordsforebyggelse, når man har selvmordstanker. Der har de psykologer som man kan tale med.
Ellers er du berettiget til at blive henvist til en psykolog gennem din læge, og det er din mor også
hvis hun er på vej ind i en depression. I de fleste byer har man også særlige rådgivninger for unge. Du kan se disse på Cyberhus forside under
"henvisninger".
Jeg håber du får den hjælp du har brug for!
Kærlig hilsen
Anita