savner ham stadig
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej
Jeg mødte min første kæreste for to år siden.. havde aldrig prøvet noget før ham og jeg faldt pladask for ham.
Jeg begærede ham og ville gøre alt for ham! Men han begæret ikke mig.. og han var egentlig ikke særlig god imod mig. Så efter et halvt år gjorde han det forbi.. jeg lod som jeg var forstående og vi fik sluttet på en god måde.. Men jeg var jo knust.. og da han en månede efter blev kærester med en ny, skreg jeg.. har aldrig i mit liv oplevet noget der gjorde så ondt.. Jeg mistede mig selv fuldstændig.. havde sex med lidt for mange fyre og bildte mig selv ind jeg var blevet forelsket i en ny.. Men da han så også trådte på mig lagde jeg mig ned i min seng og kom nærmest ikke op af den i to måneder.. jeg tænkte kun på min ex.. tænkte på hvordan han holder om en anden end mig nu.. hvor højt han elsker hende i forhold til mig...
Efter den værste tid kom jeg op og fik gang i mit liv igen.. har fået mig en ny kæreste som betyder alverden for mig.. han kender hele historien om min ex og han har hjulpet mig rigtig meget videre! Men nu efter to år føler jeg at jeg er gået i stå med min videreudvikling.. jeg tænker på min ex mindst en gang om dagen og drømmer tit om ham.. og det hele gør meget ondt stadigvæk.. Har mødt min ex to gange i byen og jeg blev lige knust hver gang.. han ville ikke engang se mig i øjnene..
Jeg vil ikke mere! Jeg vil videre! Har ikke lyst til at græde over ham mere.. vil bare leve i nuet med min nye kæreste! Men jeg kan ikke slippe.. ved ikke hvad jeg gøre?
Lidt baggrunds info om mig: Jeg har haft angst hele mit liv og har derfor været bange for at nærme mig mennesker rent psykisk.. Men jeg gav mig 100 % til min ex og jeg knyttede mig rigtig meget til ham.. Det er nok derfor det er så svært.. Har prøvet at få mig selv til at cutte alt kontakt til ham (på facebook osv. ) Men er brudt grædende sammen hver gang.. Er pisse bange for at give slip.. selvom det er det jeg helst vil..
Jeg er vred på mig selv over at jeg stadig sidder fast her.. Jeg føler mig så umoden..
Hvordan skal jeg tackle det her?
Hvordan kan jeg finde styrke til at give slip?
Håber i kan hjælpe mig...
Hilsen mig

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil komme videre fra din ekskæreste, og have det godt med din nuværende kæreste. Det må være rigtig frustrerende, at forsøge at leve i nuet, men at din fortid med din kæreste hele tiden dukker op igen og forstyrrer dig i at leve i nuet.
Først og fremmest så vil jeg sige, at du er langt fra den eneste, som har oplevet hvor svært det kan være, at komme videre fra en ekskæreste, som man har holdt meget af. Det kan være rigtig hårdt, og uanset hvor meget man prøver, så kan han blive ved med at dukke op i tankerne. Det kan derfor være rigtig svært at give slip, og det kan også være svært at vide, hvad man skal gøre, for at komme helt videre, og det er som regel meget forskelligt fra person til person, hvordan man kommer bedst videre. Det er ofte også noget, som kan tage rigtig lang tid, og for nogle kan det tage flere år. Ud fra hvad du skriver, så kan det lyde til, at du ikke har fået den afslutning med din kæreste, som du har haft behov for. Selvom du skriver, at jeres afslutning var god, så kan der ofte være mange ting som man ikke får sagt, og som man først kommer til at tænke på efterfølgende, og derfor kan det være svært at komme helt videre. Det kan være, at der er nogle ting, som du har behov for at fortælle ham, for at du kan komme videre. Det kan f.eks. være, hvor glad du var for ham og hvor meget han sårede dig eller noget helt andet. Det kan være en god idé, at skrive alle dine tanker og følelser ned i et brev til ham. Du behøver ikke at sende det til ham, men bare at du får alle dine tanker ud kan nogen gange hjælpe rigtig meget, og måske også give anledning til at reflektere over, hvorfor han stadig fylder så meget for dig. Måske kan det være noget ved ham du savner - hans personlighed, den måde du følte på, når du var sammen med ham eller noget helt tredje. Måske er det noget, som du mangler i din hverdag nu som gør, at du ikke rigtig kan komme videre. Du skriver, at du er bange for at give slip. Det kan være en god idé, at prøve at tænke over, hvad det er du frygter ved, at du ikke har ham at holde fast i længere. Du skriver ikke, om han var din første kæreste. Hvis det var tilfældet, så er det meget naturligt, at det tager lidt længere tid at komme videre. Den første kæreste betyder altid rigtig meget, fordi det ofte er med den person, at man oplever meget nyt, og får nogle helt nye erfaringer, og fordi at ofte er en person, som man netop knytter sig rigtig meget til.
Jeg kan godt forstå, at jeres brud tog så hårdt på dig, når du fuldstændig gav dig selv til ham. Det er aldrig rart, at føle at man giver alting af sig selv, og så bliver svigtet, særligt hvis man i forvejen har svært ved at knytte sig til folk. Derfor synes jeg heller ikke, at du skal være vred på dig selv over, at du ikke kan komme videre. Det er meget forståeligt. Det er også meget naturligt, at tænke meget over, hvad der gik galt og om man kunne have gjort noget anderledes. Det kan være, at du selv har tænkt meget over det? Det er kun godt at reflektere over, hvorfor det sluttede, men det er også vigtigt, at det ikke fylder for meget. Alle mennesker har nogle forskellige behov, og det er ikke altid, at man lige passer sammen eller at tidspunktet er godt, selvom man egentlig kan lide hinanden. Når vi savner en person, så har vi ofte en tendens til kun at fokusere på det positive ved dem. Du skriver, at din ekskæreste ikke altid behandlede dig særligt godt, og måske er det vigtigt for dig, at huske på, så du ikke kun husker jeres forhold som godt, men også som et der havde nogle mangler. Så selvom at du var rigtig forelsket i ham, så er det vigtigt, at du bliver behandlet ordentligt af din kæreste, og at du er sammen med en, som kan gøre det.
Jeg synes, at det er rigtig flot, at du har formået at knytte dig til en anden person, og fået en kæreste, som du er glad for, når du tidligere har haft svært ved at nærme dig folk psykisk. Jeg synes også, at det er rigtig godt at du har fortalt ham om din ekskæreste og hvordan du har det med ham, så han bedre kan forstå, hvorfor du kan have det svært til tider. Jeg kan forestille mig, at det har krævet meget mod og har været svært. Det er meget almindeligt, at selvom man har en kæreste, som man er glad for, at der stadig er en anden person, som man kan savne meget. Men jeg kan godt forstå, at du gerne vil videre fra ham, og have et godt forhold med din kæreste. Selvom du har fortalt din kæreste om din ekskæreste, så kan det være en god idé at snakke med nogle andre om, hvordan du har det. Det kan være en veninde, familie eller en anden som du har det godt med. Det hjælper som regel altid at snakke om, hvordan man har det, så man ikke går rundt med for mange tanker selv. Det kan være rigtig hårdt og medvirke til at man faktisk får det værre. Du er også velkommen i vores 1-1 chat, hvor der sidder voksne klar til at lytte til dig. Den kan du finde her.
Jeg håber, at du kan finde en måde at komme videre på.
De bedste hilsner Pernille