Sære tanker, læger, socialrådgiver, hjælp og indlæggelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
For et halvt år siden sendte min socialrådgiver mig til psykolog der skulle teste mig for skizofreni. Testene viste ingen former for psykiske lidelser og får hele tiden af vide at jeg bare er belastet. Da jeg blev testet med både spørgsmål og blæk-klats-billeder var jeg ikke ærlig, der var ting jeg udelod at sige (pga. at en dømmekraft i mit hoved fortalte mig at det var en dum ide) Pga. det kontaktede jeg min egen læge pga. at jeg gerne ville testes igen. Min læge sendte derfor åbenbart et klagebrev til min socialrådgiver omkring at de ikke gjorde deres arbejde godt nok (det var jeg egentlig lidt taknemmelig over pga. de er alt for langsomme.) Pga. at testene sagde der ingen tegn var på psykiske sygdomme må jeg ikke tage testen om. Jeg har haft angst og depression og er åbenbart ''belastet'' i 2år. I hele mit liv har jeg hallucineret, hørt stemmer og set ting der ikke skulle være der. Det får jeg nu af vide er pga. belastningen. Jeg har selvmordstanker og er selvskadende. Jeg er nu kommet så langt ud at jeg overvejer at tage til et psykiatrisk hospital uden min socialrådgiver ved det pga. hun ikke forstår mig. Jeg tror ikke på at jeg bare er belastet og derfor ser jeg mennesker der ikke burde være der og hører stemmer. Det driver mig til vanvid og jeg vil have hjælp. (For jeg vil gerne være skizofren og indlægges på et psykiatrisk hospital) så ved jeg da hvem jeg er og at jeg får hjælp. Hvad skal jeg gøre? Hvad mener du/I?

Svar:
Kære du
Tak for dit brev hertil. Sundhedssystemet kan godt være rigtig svært nogle gange, og jeg kan godt forstå du gerne vil testes igen, så du kan svare helt ærligt på testene og finde ud af om du skal have diagnosen eller ej. Og jeg kan også godt forstå er det ville være rart at vide, om du egentlig har en diagnose, så du på den måde kan få den rigtige hjælp.
Du tænker på at kontakte psykiatrisk hospital selv. Det kan du i princippet godt.. du kan godt dukke op hos dem, men det er ikke sikkert de vil indlægge dig eller teste dig.
Jeg tænker at det i første omgang, vil være det bedste at du kontaktede din læge igen. Det lyder til at din læge rigtig gerne vil hjælpe dig og er på din side. Selvom man mener at kunne forklare dine symptomer med ”belastning”, så er de nødt til at reagere på, at du faktisk ikke var ærlig under testningen pga. en dømmekraft i dit hoved.
For at gøre det overskueligt, skriver jeg lige mine forslag op i punktform:
1. Først få fat i din læge en gang til. Bed ham/ hende prøve igen at trænge igennem til psykologen og socialrådgiveren med, at du skal testes igen, da du ikke var ærlig sidst. Lægen skal fortælle historien om hvorfor du ikke var ærlig til dem, for måske kan det få dem til at forstå, hvorfor det er vigtigt du bliver testet igen.
2. Virker det ikke, så kontakt din socialrådgiver og fortæl det du har fortalt mig her i brevet. Måske har du allerede prøvet det, men hvis du får det sagt en gang mere, kan det være din socialrådgiver vil forstå, at de er nødt til at teste dig igen.
3. Du kan også prøve at kontakte den psykolog der testede dig. Prøv at forklare ham/ hende at du altså løj under den test pga. en dømmekraft i dit hoved, og at du fortryder og rigtig gerne vil testes igen, så du kan få den rette hjælp.
Er der ingen af disse der vil lytte til dig, så kan du prøve at tage op til psykiatrisk skadestue og forklare din historie.
Det lyder for mig til at du rigtig gerne vil have noget hjælp til de ting du oplever – og det kan jeg virkelig godt forstå. Jo flere du får fortalt din historie til, af de mennesker du har mødt i sundhedssystemet, jo større chance er der for, at en af dem vil lytte til dig.
Er det helt umuligt at få dem til at teste dig igen, så synes jeg du skal snakke med din læge og socialrådgiver om, at du med din ”belastning”, har du brug for noget psykologhjælp.. I første omgang tænker jeg nemlig at det aller vigtigste er, at du får noget hjælp til de ting du går rundt og kæmper med, og ikke så vigtigt at det lige får det ”rigtige navn” og at du får en diagnose.
Jeg håber det lykkes dig at blive testet igen, og ellers håber jeg at du kan få lov til at få noget psykologhjælp, så du kan få noget hjælp og støtte. Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du selvfølgelig velkommen til at skrive igen.
Mange tanker fra Heidi