Så bange!
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg er en 17 årig pige. Jeg bekymrer mig meget heletiden. Over alting. Jeg føler altid at nogen prøver at gøre mig det værste. Det er svært at sige hvem, fordi jeg ved det ikke selv. Det er bare nogle forvirrede tanker, som jeg ikke har svar på og det irritere mig grænseløst at jeg ikke KAN finde svar på dem! Jeg vil gerne vide det hele. Jeg vil gerne løse det hele. Jeg har brug for at have kontrol. Jeg tænker altid over mit helbred. Jeg er blevet undervægtignu, grundet af min forsigtighed med sundhed, mine tanker om at stræbe efter noget jeg ikke kan, mine perfektionistiske holdninger og bare stress! Men jeg er bange for at det vil gøre mit immunforsvar mere svagt og at jeg vil miste min glans, være negativ og føle mig håbløs. Så nu vil jeg op, men det er frygteligt, da jeg er syg og ikke kan spise noget som helst der vil Øge min vægt det mindste for tiden. Jeg tror tit at der kan ske noget med mig fra den ene dag til den anden. Jeg plejede at tro at jeg kunne hoppe fra min vægt og blive 10 kg tungere over natten, hvis jeg spiste en is. Nu ved jeg bare at jeg har brug for det, fordi jeg vokser og mit stofskifte er sky High og jeg ved VIRKELIG ikke hvad der sker med mig!! Det er som om at jeg skal proppe mig selv for ikke at blive svag. Altså Vi snakker usandsynlig meget mad! Og det nytter jo ikke at jeg så er syg lige pt. Jeg er så bange for at imorgen vil mit hår allerede begynde at blive tyndere, og gråt fordi jeg mangler ernæring! Og fordi jeg er så hamrende stresset!! Min menstruation er skredet, min udvikling er pænt meget på standby, jeg ser bleg ud, jeg er opmærksom, jeg slapper hverken af eller tænker "Whatever!" Jeg giver aldrig Mig selv en pause og jeg vil gerne, men der er heletiden noget at tænke over. Når et problem er løst, så finder jeg et andet meget hurtigt. Det er som om at det er farligt at være her og at intet er sikkert. Hvorfor kan jeg ikke komme videre? Jeg prøver og det fører ingen vegne hen! Jeg vil have styr på at komme op i vægt, men jeg har diaré, kaster op og er syg, så jeg kan ikke og jeg er bange for at det kun vil gøre det værre end det er nu. Jeg er så skide bange! Mvh S.A

Svar:
Kære du
Når jeg læser dit spørgsmål, så er det bare helt tydeligt, at du står midt i en hård kamp med behovet for kontrol, som fylder meget for dig. Og det er meget forståeligt, at du er bange for de forskellige ting, du beskriver. Det kan nemlig være ubehageligt, når man ikke ved, hvad der vil ske med ens krop osv. Det er flot at du skriver herind og fortæller om dine tanker, og jeg vil prøve at give dig nogle tanker med på vejen.
Du skriver, at du føler, at nogen prøver at gøre dig det værste, og det lyder bestemt ikke rart. Jeg kan forestille mig, at det kan tage rigtig meget energi at gå rundt og være nervøs for det. I sammenhæng med det, nævner du at du har et behov for kontrol. Det kan være svært at have sådan et behov, fordi det simpelthen ikke er muligt at have kontrollen over alt. Og dermed har man heller ikke kontrollen over, om folk vil én det godt. Hvis der er noget, som er svært at kontrollere, så er det andre folk - og det kan være svært med den uforudsigelighed. Du skriver, at du er forvirret over din mistillid til andre. Og det er forståeligt, at det irriterer dig. Måske er du tidligere blevet svigtet af nogen, som du havde tillid til - det kan godt sidde i kroppen i lang tid efter, og det kan være svært at stole på nogen igen.
Du skriver, at du tænker meget på din vægt og din sundhed. Derudover skriver du, at du ikke tillader dig selv at holde pause. Det er et kæmpestort pres at være under, når man konstant er på arbejde, på den måde. Når jeg læser dit brev fornemmer jeg også, at du selv er klar over, at dit behov for kontrol er blevet usund for dig. Det lyder i hvert fald til, at din krop trænger til en pause fra de høje forventninger, som du har. Når man bekymrer sig så meget om sundhed og vægt, som du gør, så kan det nemt komme til at føles stressende. Og det er helt forståeligt - tænk på, hvordan din krop er på overarbejde hele tiden. Det kan ingen holde til i længden. At din menstruation og din udvikling kan være kroppens måde at fortælle, at den er stresset. Så går alle dens ressourcer nemlig til at overleve fremfor at udvikle sig. Det er godt, at du er opmærksom på de ting, som er svært for dig - f.eks. at du føler et behov for at have kontrol. Ved at kende til de ting, som udfordrer én, kan man nemlig arbejde med det. Jeg vil råde dig til at være god mod dig selv og søge hjælp til at bearbejde dit kontrol-behov. Du kan tage forbi din læge og få snakket godt med ham/hende om det hele. Din læge vil så kunne anbefale en behandling, som passer til dig. I samme omgang kan du overveje at bede om en henvisning til en psykolog. Derigennem kan du få snakket ud om de tanker og følelser, som du har indeni. Du kan få reflekteret over, hvorfor du mon har det sådan, at du har brug for kontrol. Der er chance for, at det vokser sig til en større og større udfordring, hvis ikke du tager det alvorligt og får noget hjælp. Alle kan trænge til noget sparring og nogle gode redskaber fra en professionel, ind imellem. Nogle udfordringer er bare for uhåndgribelige til, at man kan løse dem selv.
Hvis du har behov for at vende tankerne et sted, hvor du kan være anonym, så er du velkommen på vores chat. Der er også mange, som føler det forløsende at skrive deres historie ned i en fortælling på vores hjemmeside. Her vil du kunne komme ud med alle dine tanker og oplevelser, uden at nogen ved, hvem du er.
Ellers vil jeg bare ønske dig en god kamp. Når jeg læser dit brev, har jeg en klar fornemmelse af, at du er en fighter, så jeg tror på, at du kan komme godt igennem det hele. Du kan godt være stolt af dig selv og tro på, at du kan mere, end du måske lige umiddelbart tror. Jeg håber, du får bearbejdet de ting, som nager indeni, sådan at du kan komme ovenpå igen. Du skal vide, at det kan blive bedre, hvis du sørger for at arbejde med at slippe tøjlerne lidt og give dig selv de pauser, som du også skriver, at du har behov for. Det kan lade sig gøre at få det bedre, end du har lige nu. Så hold ud!
Venlige hilsner fra Mai