Rod i familie
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej. Jeg er en pige på 12
Jeg er så forfærdeligt ked af det.
Men syntes du skal vide det her om min familie: Vi er en familie på 6 personer. Min far er 52 år, min mor er 50 år. Min ældste storebror er 22år, han bor stadig hjemme pga at han har været igang med at studere men det ikke var det rigtigte for ham. Han har været udsat for overfald og en grim oplevelse på en højskole hvor en sagde at han var selvmords truet og blev indlagt selvom han overhovedet ikke var selvmords truet. Så han har haft en masse problemer, han går til psykolog og han er ikke altid lige sjov at bo sammen med. Han ja ved ikke hvad jeg skal sige men syntes han tænker på sig selv. Min anden storebror er 20 år har sabbat år og regner med at skulle studere efter ferien. Min næste storebror er 17Han går i gymnasiet. Det skal lige siges at jeg ikke snakker sådan alvorlige ting med mine brødre. Men ja jeg skriver fordi:
Min mor har det rigtig hårdt på arbejdet. Hun har så meget hun skal lave og hun kommer sent hjem. Det er nu blevet lidt bedre. Men hun er helt nede. Og hun prøver at få familien  til at køre nogenlunde. Hun prøver virkelig. Min far laver ikke så meget, han er pedel i en børnehave. Han laver mad her hjemme. Men han er ikke sådan med i at prøve at holde familie kørende og jeg ved ikke hvorfor jeg føler det. Men altså mine storebrødre brokker over alt hvad vi skal have at spise og de brokker over at min mor ikke altid har tid til at lytte. Og jeg syntes faktisk at de sparker til en der allerede ligger ned. Det er mest de to ældst brødre. Og jeg kan slet ikke klare at høre på at de kritiserer min mor. Og det ved min mor også men ved ikke hvad vi skal gøre. Og jeg ved ikke om det er et problem eller bare en små ting men jeg syntes det er et problem jeg kan ikke klare det mere. Og de klager også maden og siger at de kun tager hensyn til mig men det gør de overhovedet ikke for over halvdelen af maden kan jeg overhovedet ikke lide men jeg spiser stadig den. Og det er ikke sådan at mine storebrødre kan lave mad for det har de ikke overskud til siger de. Ham på 20 er nemlig lige blevet opereret i ryggen og den ældste har brækket ryggen. Og når jeg siger noget til mine brødre hjælper det overhovedet ikke de tror de har magt bare fordi de er ældre.
Og undskyld for den lange roman.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre? Jeg kan ikke klare det mere. Føler vores familie er et stort brok og alle ligger på jorden og sparker på hinanden. Eller ikke alle men næsten.
Håber det er i den rigtige kategori jeg skriver i. Undskyld hvis det ikke er. Og tak hvis i vil prøve at hjælpe med et svar.
Mvh Mig.

Svar:
Hej du!
Det lyder som om, du er meget fyldt af følelser, og er ked af situationen derhjemme, og det kan jeg virkelig godt forstå. Du beskriver det som om "alle ligger på jorden og sparker til hinanden", og jeg kan sagtens forstå, at det er rigtig svært at være i. Du skal have stor ros for at skrive herind - det synes jeg er meget flot gjort. Og sikke en god datter og søster du er, at du har lyst til at gøre noget ved situationen.
Det lyder som om, du har en god mor, som ønsker at være der for sin familie, men desværre har det hårdt på arbejdet for tiden. Det lyder også som om du har en god far, som gør hvad han kan for at træde til med madlavning osv. Det er meget normalt, at det påvirker alle i familien, at ens mor pludselig ikke er så meget hjemme. Især hvis I har været vant til at hun var mere hjemme førhen. Men derfor kan det være rigtig træls og det kan godt give en dårlig stemning i huset. Du skriver f.eks. at dine brødre brokker sig meget og hakker på dig ind imellem. Jeg kan derfor meget godt forstå, at du er rigtig træt af situationen lige nu.
Jeg tænker, at det måske kunne være godt for dig at få snakket om de ting, der fylder for dig? Et råd til dig kunne være, at du sætter dig med din mor og fortæller hende, hvordan du har det - hvor du bare er helt ærlig. Du er nemlig rigtig god til at forklare, hvad du tænker og føler. Det kan være, du har brug for at skrive det ned inden, og det kan du sagtens gøre. Du kan også vælge at læse dit spørgsmål hertil op for hende. Det beskriver også dine følelser. Et andet råd kan være, at holde et familiemøde, hvor alle kan få lov til at fortælle, hvordan I har det. Det kan være en rigtig god ting at være ærlige overfor hinanden og få fortalt om de følelser, I hver især går rundt med. Hvis du har mod på det, kan du foreslå din mor eller far det, og så kan de arrangere det.
Du er også meget velkommen til at komme ind i 1-1 chatten her på cyberhus og tale med en rådgiver. Held og lykke med situationen derhjemme. Jeg håber på alt det bedste for jer allesammen.
Mai