Rigtig bange
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej. Jeg er virkelig virkelig bange. Skal til Galla d.2 dec og festen slutter kl.1 om natten så skal nok gå hele vejen fra der hvor jeg er i gang med at ta min uddannelse og ned til stationen det tager 20min. Jeg er bange for at blive voldtaget for det er trods alt om natten så man kan aldrig vide, men jeg synes ikke jeg burde gå glip af festen pga. det.... Har i nogle råd? jeg tænker også jeg skal sidde i toget helt alene hele vejen hjem. OMG

Svar:
Hej OMG
Selvfølgelig skal du ikke gå glip af gallafesten, det ville være en skam, og derfor vil jeg gerne forsøge at hjælpe dig med at finde frem til mulige løsninger på dit problem.
Det kan føles utrygt, at skulle gå alene når om natten specielt, hvis det er et ret øde område, hvor der ikke kommer så mange mennesker. Du fortæller, at tanken om det gør dig rigtig bange, og derfor er det vigtigt at du finder en løsning på dit problem, så du kan nyde festen, uden at bekymre dig om, hvordan du kommer hjem.
En god ting når man skal færdes ude om natten er, at man ikke går alene. Kender du en på skolen, som bor i nærheden af dig? En som du måske kan aftale at følges med hjem? Hvis ikke der er nogen, som skal den samme vej som dig, så kan du måske spørge en klassekammerat om I skal sove sammen den aften, enten hos hende eller dig. Udover at det kan være hyggeligt at vågne op sammen dagen efter en fest, så betyder det også, at ingen af Jer skal gå alene hjem. Der må bestemt være andre, der heller ikke kan lide at gå alene ude når det er mørkt.
Hvis du ikke kender nogen, som skal samme vej, og det ikke er muligt for dig, at overnatte hos en veninde, kan du måske forsøge at få en taxa fra skole og ned til toget? Jeg ved godt, at det kan være en dyr løsning, men hvis du har råd til det - kan det måske gøre dig lidt mere tryg ved hjemturen? Nu ved jeg ikke, hvor langt du bor væk fra skolen, men måske har du en ven eller søskende med bil, som kan overtales til at hente dig, mod at du gør dem en tjenste, som at lave mad, gøre rent eller noget andet som kan være en hjælp for dem?
Måske vil det være godt for dig, at starte med at snakke med nogle af de andre piger i din klasse om, hvordan de kommer hjem den aften, for måske har de det ligesom dig, og så kan det være, at I sammen kan finde frem til en god løsning på Jeres problem.
Jeg håber, at du kunne bruge mine råd. Hvis du har brug for flere eller andre råd er du velkommen til at kigge forbi chatten her i Cyberhus. Her vil du kunne chatten med en rådgiver om hvilke andre muligheder du har. Chatrådgivnigen er åben mandag til torsdag kl. 14-19.
Jeg håber, at du finder du af det. Og så vil jeg ønske dig en rigtig god fest.
Mange hilsner
Marianne