Relapse?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus!? Jeg er en pige på 14 år som har været i behandling for Anoreksi/Bulimi hele sommeren. Men jeg begyndte på efterskole da ferien sluttede, og i den tid jeg har været der er jeg begyndt at falde mere og mere ind i mine gamle vaner. Og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre! Jeg har arbejede så hårdt på at komme ud af min spiseforstyrrelse, og jeg vil ikke falde tilbage! Jeg tog 18 kg på under min behandling og jeg har tabt 7 kg i den tid jeg har været på skolen! Jeg prøver så hårdt at spise 3 måltider om dagen, men jeg kan bare ikke få mig selv til det. Hilsen A :)

Svar:
Hej A
Du har haft en anderledes sommer i år og jeg kan godt høre at du har kæmpet hårdt. Du har taget 18 kg. på i løbet af sommeren og det er simpelthen så flot.
Nu kan du mærke at du er ved at falde tilbage i nogle gamle mønstre, og du har allerede tabt 7 kg. Men du skriver til mig og fortæller at du ikke vil falde tilbage, og det synes jeg også er ret stærkt af dig.
Jeg tror det er vigtigt at du fortæller en voksen om hvordan det går lige nu. Det er svært at komme ud af en anoreksi/bulimi forløb, og du har brug for støtte og hjælp til at fortsætte den gode udvikling du oplevede i sommers. Du er startet på en ny efterskole og lige pludselig er der ikke de samme voksne omkring dig i hverdagen, som du er vant til.
Derfor synes jeg der er to voksne du skal tage fat i med det samme. Dine forældre er den ene og måske har de støttet dig hele sommeren. Derfor synes jeg det er vigtigt at du fortæller dem at det stadig er svært og måske kan de hjælpe med at få dig på ret kurs igen.
Når du går på en efterskole, har du sikkert en kontaktlærer. Det er vigtigt at du fortæller ham/hende om din sommerferie og om det du kæmper med. Måske kan din kontaktlærer og dig laver nogle aftaler som kunne støtte dig i at få spist rigtigt, og så du har en voksen at snakke med når du synes det er svært.
Til sidst vil jeg foreslå dig at kigge forbi chatten her i Cyberhus. Du kan bruge den voksne rådgiver til at chatte om det som føles svært inden i, og det kan være rart at få sat ord på det hele. Det kan også være at du sammen med rådgivere kan finde ud af andre måder som kan gøre det lettere for dig.
Jeg håber du tager fat i de muligheder du har omrking dig, så du kan nyde et forhåbenligt dejligt år på efterskole.
Venligst
Erroll