Rødme
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Kære brevkasse Jeg er en ganske sund og glad pige, der kan lide at være aktiv og møde nye mennesker. Men jeg har et voldsomt problem med rødme, som generer mig rigtig meget. Jeg cykler til og fra skole hver dag og løber hver anden dag, og det holder jeg meget af men det generer mig meget at jeg bliver voldsomt rød i hovedet af blæst, kulde og varme eller hvís jeg møder andre (pinlig berørt fordi jeg ved det ikke ser godt ud og så bliver det kun mere rødt). Jeg er et meget socialt menneske og kan lide at møde nye mennesker, men jeg har meget svært ved det og undgår det ofte fordi jeg helst ikke vil have at de skal se min rødmen som blusser op når jeg fx skal præsentere mig selv eller fremlægge i skolen. Jeg vil aller helst undgå for meget make-up til hverdag, men mit problem har tvunget mig ud i en jungle af dækkende cremer, foundation og pudder, men ingen synes at dække rødme så godt som jeg kunne tænke mig det. Jeg synes det er et meget stort problem da jeg ellers ikke er specielt ked af mit udseende. Det eneste jeg ønsker er at være glad for den jeg er, kunne løbe eller cykle uden at skamme mig og slappe af i selskab med andre mennesker. Da jeg har meget lys hud ses det meget tydeligt når jeg bliver rød i hovedet, for det er ikke bare lidt røde kinder som ellers kan være ganske charmerende. Lige fra jeg var helt lille har min mor været meget påpasselig med at jeg fik solcreme på for at beskytte min lyse hud, og jeg passer også selv meget på med solen, men også med parfumer og hudplejeprodukter. Jeg forsøger kun at bruge naturlige, som ikke generer huden. Jeg har søgt og læst meget efter løsninger på mit problem, og nu forsøger jeg her i håbet om en løsning. Hvad kan jeg gøre ved det for stadig at ligne mig selv og se naturlig ud? (jeg har læst om en operation som kan fjerne rødme, men jeg er ikke sikker på at mine forældre vil bakke op om det, da det jo ikke er deres problem, og forældre samtykke er vel nødvendig når jeg er under 18. De vil sikkert bagatelisere det, og sige at jeg da er smuk for dem, men det hjælper jo ikke mig, som ikke synes det er spor sjovt at være så ked af det... Jeg håber meget at du kan hjælpe mig. Mvh Den fortvivlede ...

Svar:
Hej Den fortvivlede
Det kan være rigtig ubehageligt, hvis man konstant føler, at man rødmer i andres selskab. Jeg vil derfor gerne prøve at komme med nogle råd, som måske kan hjælpe dig.
Jeg kender ikke rigtig noget til den operation, som du omtaler, og ved derfor ikke hvor effektiv den er, og hvilke bivirkninger der kan være. Hvis du overvejer en operation er det helt klart noget, som du skal snakke med dine forældre om, både fordi de skal give tilladelse til det, og fordi de så skal hjælpe dig med at finde ud af hvilke konsekvenser der kan være forbundet med den.
I stedet for vil jeg gerne komme med nogle forslag til, hvordan du måske kan tackle din rødmen i hverdagen. Du fortæller om to forskellige sitautioner, hvor du oplever, at du rødmer meget:
1. Når du dyrker motion: Fordi din hud er så lys, så bliver den nem påvirket af vind, kulde og varme, og det kan du desværre ikke gøre så meget ved. Jeg kender flere, som oplever, at de nærmest bliver blåviolet i hovedet bare de løber eller cykler en kort tur. Så selvom det er irriterende for dig, så kan det måske hjælpe at tænke på, at også andre oplever det. Det vil måske også hjælpe dig, hvis istedet for at blive flov når du møder andre på din løbe/cykeltur, så siger til dem - "jeg ved godt, at jeg er ekstrem rød i hovedet -men sådan ser jeg bare ud når jeg anstrenger mig". Så skal du ikke spekulere på, om de tænker over at du er rød i hovedet.
2. Når du skal præstentere dig selv eller lave oplæg: Det lyder som om, at det er når du kan mærke, at opmærksomheden bliver rettet mod dig, at du rødmer. Her kan det måske hjælpe dig, hvis du prøver at overbevise dig selv om, at der ikke sker noget ved, at du kommer til at rødme. Det er nemlig sådan, at jo mere du frygter at blive rød i hovedet, jo mere anspændt vil du blive, og dermed nemmere rødme. Det vil være godt, hvis du kan træne dig selv i at slappe mere af i de sitautioner, hvor du frygter at du bliver rød i hovedet. Det kan måske hjælpe at tage en dyb indånding og tænke på noget som beroliger dig, når du mærker at rødmen er på vej. På den måde kan du blive bedre til at forhindre at det sker. Selvom det ikke hjælper dig lige nu, så skal du vide, at det ofte bliver bedre med alderen, fordi man bliver mere sikker på sig selv, og derfor slapper mere af, når man skal stå foran flere mennesker.
Jeg kan desværre ikke tilbyde dig en mirakelkur, men jeg håber, at du kan bruge mine råd, for din tendens til at rødme må ikke gå udover din lyst til at være social og møde nye mennesker.  Hvis du har brug for at flere råd, er du velkommen til at kigge forbi vores Chatrådgivning her i Cyberhus - her kan du chatte med en rådgiver om hvad du ellers kan gøre. Chatrådgivnigen er åben mandag til torsdag kl. 14-19. (Dog lukket i morgen - kristi himmelfartsdag).
Mange hilsner
Marianne