Rødme
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej! Jeg håber virkelig du kan hjælpe mig, for jeg har et problem, der præger mig utroligt meget. Jeg er en pige på 14 år. Og jeg rødmer. Ikke når jeg skal fremlægge i klassen. Men når jeg bliver spurgt om noget i skolen. Eller når jeg snakker med min mor. Jeg hader det virkelig så så så meget! Og jeg ved at jeg ville være meget mere lykkelig, hvis jeg ikke rødmede. Jeg tror det er fordi jeg tænker så meget over det, at jeg bliver rød i hovedet. Eller det er jeg sikker på det er. Men hvordan skal jeg lade være med at tænke på det? Jeg søger rigtig meget på nettet, om det med at rødme, og det er nok også derfor jeg kommer til at tænke mere på det. Jeg ville være så meget lykkeligere hvis jeg ikke rødmede. Og jeg har mange problemer i forvejen, så det kunne være fantastisk. Jeg frygter at det også skal være der i gymnasiet, og det ville virkelig være jordens undergang. Jeg skal på sprogrejse her til sommer, og der behøver rødmen ikke være med mig. Det ville være så irriterende. Men jeg har også tænkt på at den sprogrejse måske kan hjælpe mig med rødmen. Jeg tænker tit at mit liv ville være bedre hvis jeg ikke rødmede. Hvor ville det bare være dejligt! Men min rødmen er meget underlig. Nogen gange kommer den slet ikke når jeg siger noget, andre gange kommer den, når jeg bare siger ”kænguru”. Hver gang jeg tænker at jeg skal i skole, for jeg et stik i hjertet, fordi jeg ved jeg rødmer. Jeg tænker helt sikkert får meget på det. Det ved jeg, for en dag da jeg skulle fremlægge havde jeg lidt travlt, og det eneste jeg tænkte på var at jeg havde travlt. Også rødmede jeg ikke! Men hvordan kan jeg lade være med at rødme? Det største problem er dog overfor min mor. Jeg kan ikke spørge hende om noget, uden at rødme. Jeg ved godt jeg skal lade være med at tænke på det, men hvordan fanden? Der er også en bestemt i min klasse jeg nægter at rødme overfor. Det kan også være derfor? Mit brev er usammenhængende, men jeg håber mit problem var forståetligt, og jeg håber virkelig at I kan hjælpe. Det ville betyde så så så meget for mig, hvis min rødme forsvandt! Please i kan hjælpe mig! Hvis i ikke kan hjælpe mig, kan i så ikke hjælpe mig, med hvem, der kan?

Svar:
Kære Du
Jeg kan godt forstå du synes det er meget frustrerende, at du føler at du tit rødmer og derfor synes jeg det er rigtig godt at du har skrevet her ind for at fortælle om det og få nogle gode råd. Jeg vil rigtig gerne forsøge at hjælpe dig, ved at skrive hvad jeg tænker og hvad jeg tror der vil kunne hjælpe dig.
Jeg vil starte med at sige, at det slet ikke er unormalt at rødme. Når man føler sig usikker eller pinlig, rødmer de fleste mennesker. Jeg kan dog godt forstå at du gerne vil kunne styre det lidt mere og det er jeg også sikker på, at du vil komme til. Jeg synes det lyder til, at du selv har gjort dig nogle rigtig gode overvejelser omkring hvorfor du rødmer. Du skriver for eksempel, at du helt sikkert tænker for meget på det. Hvis man ved man kommer til at rødme og tænker meget på det, kan de tanker alene få rødmen frem. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du ikke kan styre tankerne om rødmen og at det er noget du selv er rigtig træt af.
Når du skriver at du er bange for at det vil blive ved når du starter i gymnasiet og at du tit rødmer i din klasse, tænker at jeg du måske har nogle meget høje forventninger til dig selv. Der er mange der siger, at man skal fokuserer på ens stærke sider. Dem skal man selvfølgelig også være stolt af, men det er også vigtigt at accepterer at man har nogle svage sider. Det kan være rigtig svært og er noget man skal øve sig på, men jeg tror at det vil kunne hjælpe dig til at kunne styre din rødmen. Når du for eksempel sidder i skolen eller snakker med dine kammerater og du kan mærke at rødmen er på vej, er der en god øvelse du kan prøve. Når du mærker at tankerne om at du rødmer er på vej, kan du i stedet fokuserer på din krop. Mærk hvordan du trækker vejret roligt og tænk på at du står godt fast på gulvet. Det kan få tankerne hen på noget andet og det kan give dig en følelse af, at du ”hviler i dig selv”.
Du skriver også at du er bange for at det stadig vil være der når du starter i gymnasiet og at det vil være jordens undergang. Jeg synes du skal prøve at overbevise dig selv om, at der ikke sker noget hvis du kommer til at rødme. Alle er nervøse når de skal starte et nyt sted og det er helt naturligt at rødme i sådan en situation. Brug for eksempel øvelsen som jeg har beskrevet ovenfor når du skal møde dine nye klassekammerater – den vil også hjælpe dig til at være mere sikker på dig selv og derfor ikke tænke så meget på om du skulle rødme.
Til sidst vil jeg sige at jeg synes du skal fortælle din mor om hvordan du har det. Det kan hjælpe rigtig meget at få sagt det højt og få snakket om det og jeg tror det kan hjælpe dig til ikke at rødme når du snakker med din mor. Hvis du synes det er svært at fortælle hende om det, kan du jo vise hende dette brev.
Det er desværre ikke nogle nemme og enkelte løsninger på din rødmen, men jeg håber du har kunne bruge mine råd og at de kan hjælpe dig. Hvis du har brug for at snakke mere med en af os, er du også altid velkommen til at logge på chatten her på Cyperhus.
Venlig hilsen Katrine