rød i hovedet - hvorfor ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg er konstant rød i hovedet, lige meget om det er pinligt eller ej. Jeg bliver eks. rød i hovedet hvis jeg skal vise noget til mine klassekammerater, eller hvis jeg er i centrum. Det er rigtig træls, hvad kan jeg gøre? jeg kan bare ikke ignoere det!

Svar:
Kære pige,
Først og fremmest vil jeg slå fast, at det er helt normalt at rødme, og at de fleste mennesker har prøvet og stadig ofte rødmer i situtioner, hvor vi føler os usikre, pinlige eller flove.
Vi kender det alle. Den første forelskelse - og man rødmer bare ved tanken om ham. Eller man dummer sig helt vildt og bliver blussende rød.
Vores nervesystem - og dermed rødme-situationerne - kan vi ikke selv styre, og vi kan derfor ikke selv bestemme, om vi vil rødme eller ej. Og kan i øvrigt heller ikke styre det selv.
Hvordan og hvor meget man rødmer, er meget forskellig fra person til person. Nogen bliver højrøde i hele ansigtet. Andre bliver mest røde på halsen.
Hvis jeg skal give dig et godt råd, så synes jeg, at du skal prøve at glemme flovhenden og den pinlige situation ved at rødme. Lad det være de andres problem, og prøv at fokuser og tænk på noget andet.
Hvis dit fokus ikke er på dine røde kinder, vil de også hurtigere forsvinde. Så det giver god mening at flytte fokus fra rødmen til eksempelvis højtlæsningen.
Men altså - det er helt naturligt at rødme, og vi kender alle den varme følelse i kinderne og ansigtet, som vi helst vil undgå. Men i stedet for at undgå det, må vi lære at leve med det.
Mange hilsner
fra Line