Rådgivning i kolding
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Jeg står i den situation, at jeg lige er blevet udskrevet fra ungdoms psykiatrisk afdeling, hvor jeg har været indlagt i sammenlagt 5 uger. Nu står jeg i den situation, at jeg er meget usikker med min boligsituation. Jeg kan ikke bo hjemme hos mine forældre, pga mit forhold til dem, og jeg ved at jeg ikke kan flytte i en lejlighed for mig selv, da jeg på nuværende tidspunkt ikke er istand til at tage vare på mig selv. Mit spørgsmål er, om I ved noget om hvilke muligheder der er for unge over 18. Jeg syntes det er meget svært, at finde frem til.... Har prøvet at læse noget om behandlingshjem, men hvordan bliver man indstillet til en plads der? Og ved I om der overhovedet er andre muligheder?? Jeg håber at I kan svare på mine spørgsmål.

Svar:
Hej med dig og velkommen til Cyberhus
Jeg er rigtig glad for at du skriver herind og får dine tanker og bekymringer delt med andre, i stedet for at gå rundet med det hele alene. Du er ikke alene og jeg vil gøre hvad jeg kan for at hjælpe dig på vej.
Jeg kan sagtens forstå dine tanker og bekymringer, med hensyn til hvor du kan bo, og hvad dine muligheder er. At stå med sådanne praktiske ting kan virke uoverskuelige, især når man lige har været indlagt. Så det er fint du søger hjælp her.
Men hensyn til din boligsituation:
Her kunne det være en god ide at du kontakter din sagsbehandler, som kan hjælpe dig med at finde ud af hvilke muligheder du har. Hvis du ikke i forvejen har kontakt med din sagsbehandler kan du kontakte Kolding kommune på telefon 79 79 79 79. Så finder de frem til din sagsbehandler, som du så kan aftale et møde med. Din sagsbehandler ved hvilke tilbud der findes i din kommune til unge over 18.
At være indlagt, kan i sig selv virke skræmmende. Det er en helt anden verden, og nu er du ude igen og skal stå på egne ben. Men du behøver ikke klare det hele selv, og derfor er det vigtigt at du får den rette hjælp, så du kan få en god og stabil tilværelse. Du nævner selv behandlingshjem, og jeg går ud fra at det er fordi du er i en eller anden form for behandling. Denne behandling er selvfølelig vigtig at du fortsætter med, og har du brug for hjælp til at opretholde en behandlingsplan, er det også noget som din sagsbehandler kan kigge nærmere på. Her kunne et behandlingshjem være en oplagt mulighed, men det kunne også være et bosted, et kollegtiv med andre i samme situation som dig eller noget helt andet.
Du skriver, at du ikke har et godt forhold til dine forældre, men måske har du mulighed for at bo hos en god ven eller veninde indtil kommunen finder noget til dig? Eller måske noget andet familie?
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers kunne det være en god ide at kigge forbi chatten hvor der også sidder voksne der vil prøve at hjælpe.
Mange hilser Isabella