Ptsd hjælp

brevkassespørgsmål

Ptsd hjælp

brevkassespørgsmål af
S
19 år
Oprettet 6 år 7 måneder siden

Hej!

Jeg har netop været i chatten, men var nødt til at gå før vi nåede at tale alting igennem. Jeg har PTSD efter et forhold, og er diagnosticeret og medicineret. Men jeg kunne rigtig godt bruge noget mere aktiv hjælp til at komme over nogle af de traumatiske ting. Desværre bliver det kompliceret af at jeg er genderqueer, og ikke hører til i grupper eller tilbud rettet mod hverken kvinder eller mænd. Samtidig vil jeg rigtig gerne at en evt psykolog har forståelse for min kønsidentitet, og selv er noget andet end en mand, da jeg stadig har det svært med at stole på mænd.

Jeg glæder mig til at komme igang, og tak fordi i gider at hjælpe med at finde rundt i hvad der kan lade sig gøre, og hvor jeg kan gå hen!

Mvh

Svar:

Kære S.

Jeg er rigtig glad for, at du har skrevet her i brevkassen. Det er virkelig flot, at du selv søger hjælpen, da det nogle gange kan være et rigtig svært første skridt. Jeg har kigget en del og samlet noget information, som jeg håber kan hjælpe dig på rette vej, så lad os prøve at kigge lidt på det.

Du nævner, at du godt kunne have lyst til at gå til psykolog igen. I forlængelse af det du skriver, så tror jeg ud fra informationen i følgende link (under "Søg professionel hjælp hvis.."), at det bør være muligt for dig at få en henvisning ved lægen. En henvisning vil betyde, at du kan få tilskud til psykologbehandling, hvis du vælger en psykolog med ydernummer. En psykolog med ydernummer er nemlig tilknyttet den offentlige sygesikring. De kan dog have lidt længere ventetid.

Desuden har jeg kigget lidt på forskellige muligheder, der kan være for at mindske prisen. En mulighed er tilskud gennem Sygeforsikringen Danmark, hvis du er medlem. Du kan læse mere om det her. En anden mulighed er private tilskud til psykolog. Dette kan være en mulighed hvis du selv eller gennem dine forældre har en privat sundhedssikring eller et forsikringsselskab, der dækker psykologhjælp. Det kan nogle gange kræve, at du har en henvisning fra lægen, men jeg tænker alligevel, at det kan være værd at undersøge. De fleste forsikringsselskaber har en telefonlinje, hvor man kan ringe og spørge om muligheden for tilskud.

Når det kommer til valg af psykolog, så kan denne her hjemmeside være god i selve søgeprocessen. Hertil vil jeg lige knytte et par ord. Det er rigtig vigtigt, at man går godt i spænd med sin psykolog, hvilket dog kan være svært at vide på forhånd. Hvis man af den eller anden grund ikke føler, at man er helt på samme bølgelængde, så kan det være en rigtig god idé at snakke med sin psykolog om det. Hvis dette ikke hjælper kan det være en mulighed simpelthen at skifte psykolog. I det tilfælde mister man ikke sin henvisning, man tager den med sig videre.

Til sidst har jeg ledt efter nogle konkrete psykologer, som vil have forståelse for din kønsidentitet. Jeg har været i kontakt med LGBT Danmark og spurgt dem ad. De har sendt mig denne liste over psykologer som de har positive erfaringer med.

Jeg håber, at alt det her information kan hjælpe dig lidt, selvom at jeg godt er klar over, at der er meget af det. Ellers må du rigtig gerne skrive herinde eller i chatten igen.

Mange positive tanker fra Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål