Psykologiens tavshedspligt
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej. Jeg er en pige på 17 år og har før gået til psykolog da jeg gik i ca 6 klasse. Jeg er nu blevet forslået en psykolog igen, primært grundet lavt selvværd, men der ligger mere bag end lige som så. Og jeg tror jeg er villig til virkelig prøve en gang for alle at få åbnet op og få hjælp. Men det kræver bare en ting. Da jeg var kun 14 år, havde jeg en episode med min fætter som var 18, hvor han forsøgte at have sex med mig jeg sagde nej til det og jeg havde slet ikke lyst til noget som helst med ham. Men han tog sin hånd ned i mine underbukser og forsøgte at give mig finger, samtidig med at han blev ved at spørge om vi ikke skulle have sex. Men jeg holdt okay hårdt i hans arm fordi jeg ikke havde lyst til at han skulle gøre alt dette. Så det blev ikke til mere end at han kørte rundt dernede, men det var ikke, hvad jeg ville.. Men altså mit spørgsmål er egentlig at, hvis jeg siger dette til en psykolog er jeg lidt bange for om han ville have rettighed til at fortælle dette til noget? F.eks. Min mor, eftersom at jeg stadig er under 18?

Svar:
Kære dig
Det lyder som en meget voldsom oplevelse du har haft, og jeg synes det er så godt at du har mod på at sige det til nogen. Når man oplever et overgreb, så kan det fylde på mange forskellige måder, og det er ikke altid at man lige kan se at det hænger sammen. Så derfor er det klart en god idé at du opsøger en psykolog og får snakket om din oplevelse. Dit spørgsmål går på om din psykolog har tavshedspligt over for f.eks. din mor, og ja, det har hun. Efter du er fyldt 15 år, kan du både snakke med din læge og en psykolog uden at de må sige noget videre til dine forældre. Din psykolog vil måske opfordre dig til at snakke med dine forældre, men han/hun kan ikke tvinge dig, og du er jo allerede ved at få hjælp til at håndtere oplevelsen. Selvom jeg er meget sikker på at det gælder for alle psykologer, så vil jeg dog stadig anbefale dig at spørge den psykolog du starter hos, så du er helt sikker. Der er nemlig også et par undtagelser hvor tavshedspligten kan brydes. Hvis psykologen vurderer at et barn eller en ung under 18 er udsat eller har brug for særlig støtte, eller hvis du selv eller andre er udsat for åbenlys fare pga. dig. Hvis man f.eks. er selvmordstruet eller truer med at slå andre ihjel. Men jeg mener ikke at din oplevelse falder under de to, så derfor ser jeg ikke grund til at tavshedspligten kan brydes.
Så jeg tænker at du roligt kan begynde ved en psykolog og fortælle om det du har oplevet. Jeg synes det er så sejt at du gerne vil arbejde med det! Hvis du får brug for at snakke mere om det, så husk at du altid gerne må bruge vores chat eller brevkasse.
Kærlig Hilsen
Signe