Psykisksyg mor og mistet bedste ven
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus, jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre mere., Min mor er psykisksyg og min far kan ikke passe børn, eller noget i den stil. Så jeg bor hos min mormor og morfar . Folk tror jeg trives der og har det pisse godt, men jeg kan ikke mere. Det hele er ved at gå ned ad en lang bakke . Lige før sommerferien fik jeg en bedste ven, han betød alt for mig . Jeg mødte ham på retro , hvor vi kyssede lidt.. Derefter mødtes vi ædru til første maj inde i fælleparken og havde noget kørende . Han er mega lækker og pigerne er vilde med ham , men efter lidt tid fandt jeg ud af at det ikke skulle være mig og ham og så fortalte jeg ham det ., Han blev rigtig ked af det og jeg havde jo sagt at jeg troede at vi kunne få et fast forhold osv. men jeg kunne ikke . Jeg ved ikke hvad det var men jeg elskede ham ikke, så blev vi bedste venner, men efter noget til fik vi noget kørende igen , men der kunne jeg altså heller ikke .. Jeg kunne ikke mærke hvad jeg følte , helt følelsesløs og han blev selvfølgelig ked af det , men vi forblev venner . Da han er mega lækker og jeg også er det , - siger folk . var vi begge meget tiltrukket af hinanden , så vi kom til at lave noget sammen . Det føltes helt mærkeligt og jeg ved ikke om jeg er forelsket i ham eller hvad . men så var jeg til en fest hvor jeg kom til at kysse lidt med en der hedder markus (en herre lækker fyr) og det fandt min bedste ven ud af. Dagen efter lå der en besked hvor der stod at han elskede mig osv. og at jeg betød alt for ham , men han ikke kunne mere. Jeg legede med hans følelser og det er nu lang tid siden . Jeg savner ham pisse meget . Jeg er gået helt ned , græder hver dag indeni mig selv . Jeg er den populære og folk tror jeg har det godt . De vil alle være den pige alle ser op til, men de skulle bare vide. Jeg vil ha ham tilbage og jeg har prøvet alt for at få ham tilbage , men intet hjælper . Jeg har snakket med ham om det jeg føler .. Hvad pokker skal jeg gøre? :'(

Svar:
Hej med dig..
Jeg kan godt høre på dig, at det hele er uoverskueligt lige nu og at specielt alt det med kærligheden fylder meget. Du skriver ikke så meget om dit liv hos din farmor og mormor, men det lyder også til at det er rigtig svært lige nu.
Så lige nu er der to tng der fylder meget og som er svært. Så lad os starte med det ene først, nemlig det du selv starter med, der hvor du bor nu og hvorfor du bor der.
Det er ikke nemt, når du ikke kan bo derhjemme hos sin mor og far. Det kan sagtens være at din mormor og farfar er rigtig søde og behandler dig godt, men du kan godt være ked af det inden i alligevel. Måske går du også er bekymret for din mor og måske er du forvirret over hvorfor din far ikke kan passe jer.
Det kan også være nogle andre ting, men jeg tror der pisker alle mulige forskellige følelser rundt i kroppen på dig og det kan gøre det svært. Du fortæller også, at du er den populære pige og at alle tror du har det super fint, og det kan faktisk gøre det endnu sværere. Jeg kan næsten fornemme på dig, at du så ikke snakker om det her med dine venner eller nogle andre voksne.
Hvis du ikke gør det, så kan alle de her følelser inden i vokse sig meget store og på et tidspunkt bliver det bare for meget. Jeg tror faktisk det er en af grundene til at du føler dig helt følelsesløs og ikke kan mærke hvad du føler for den her fyr.
Når du bliver følelsesløs, så kan det være en måde din krop og hjerte beskytter sig selv på, fordi det bare er for uoverskueligt det hele. Men heldigvis er der en vej fremad og en måde hvor du kan komme til at mærke dine følelser igen.
Først lige lidt omkring den kærlighed, fordi jeg tror det hænger sammen med det jeg lige har skrevet, men du skal også vide at det sommetider kan være svært at adskille fysisk tiltrækning og følelsesmæssig kærlighed. Og lige nu tror jeg det hele køre lidt rundt og det er svært for dig at finde hoved og hale i det.
Jeg vil foreslå dig to ting lige nu:
1. Jeg synes det er meget vigtigt, at du prøve at lægge den facade fra dig, hvor du skal være den glade pige hele tiden. Du må gerne være ked af det, du må gerne have brug for en god snak med en veninde og du må gerne bede en voksen om hjælp. Det betydre ikke at du bliver mindre populær eller at der er nogen der begynder ikke at kunne lide dig. Det betyder bare at du er menneskelig og alle har brug for hjælp sommetider. Og nu har du brug for det.
Så lige nu vil jeg foreslå dig at kigge forbi vores chat her i Cyberhus. Her kan du anonymt chatte med en voksen og det kan være en rigtig god måde at øve sig på. Noget af det i også kan prøve at chatte om er, hvilken voksen du kan bruge lige nu. Du har brug for en voksen som kan hjælpe dig med at sætte ord på nogle af de følelser som du fortæller mig om, og som vil lytte og komme med gode råd.
Det kunne faktisk godt være din mormor og morfar hvis du har det godt med dem, men også en lærer, en anden fra familien, eller måske en helt tredie. Prøv at overvej hveem du føler dig mest tryg ved og så prøv det af.
Det der sker når du åbner lidt op og snakker om tingene er, at det bliver mere overskueligt og du kan begynde at se muligheder. Og tit så føles det bare rart og som om der løftes en byrde fra ens skuldre.
2. Jeg synes også du skal vælge den veninde som du stoler mest på og prøve at fortælle lidt om hvordan du har det. Prøv at fortælle hende først, at det er lidt svært for dig at snakke om, fordi du ikke er vant til det, men at der altså er noget som du har brug for at snakke om. Tag det stille og roligt og du behøver ikke at sige det hele på en gang. Det er det gode ved at snakke om det. Du kan starte stille og roligt og så spørger den anden og så kommer det frem i ro og mag.
Til sidst vil jeg sige, at jeg synes du skal acceptere at det er lidt indviklet lige nu med de her følelser og at det derfor kan være lidt svært med kærligheden også. Du kan vælge at fortælle ham du måske er forelsket i, at du ikke rigtig kan finde ud af det lige nu og at han må være lidt tålmodig. Fordi du har brug for først at få snakket om det her og få fornemmelsen af dine følelser tilbage, før du kan rigtig kan mærke om du elsker ham eller om det mere er som venner du kan lide ham.
Jeg håber du kan bruge lidt af det jeg har skrevet til dig og håber du bruger det. Og husk på at den måde du reagerer på er helt normal og at måde at det bliver nemmere er ved at slippe facaden og begynde at få snakket om det som du synes er svært..
Jeg synes du har taget et godt og stort skridt ved at skrive herind og det kan du faktisk godt være stolt af. Nu skal du taage det næste :)
Held og lykke med det..
Venlig hilsen
Erroll