Psykisksyg med tungepiercing
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, jeg ved virkelig ikke hvor dette spørgsmål høre hjemme Men jeg fik lavet en tungepiercing ret spontant imens jeg var på ferie i Amsterdam..Og vidste hverken smertegrad eller bivirkninger så det kom meget bag på mig..
(Jeg er psykisksyg og får nogengange vilde "ideer" jeg skal gøre så snart jeg får dem ellers gør det mig sindssyg og det kan så være alt fra selvskade, tegne, spise, flygte, til så at få en piercing)
Vil dog lige sige at det ikke er min første piercing har 2 andre..Men det jeg ikke var forberedt på var den voldsomme hævelse, og at jeg ikke kan spise fast føde eller snakke normalt...Jeg har selvfølgelig overvejet mange gange at tage den ud.. Men jeg tvivler på min psyke kan klare til det..Ja det lyder ret svagt at jeg kan bryde sammen over en lille piercing..
Men det bunder nok lidt i at da jeg første gang skulle skifte min næse piercing falde den ud og hullet groede næsten sammen på 5-10 minutter.. Jeg var så ked af det og frustreret da jeg stod og knoklede med at få den skide piercing ind i det hul, og jeg flere gange gav op og sagde det bare kunne være ligemeget, det var min første piercing og den betød meget for mig da det var en gave fra min mor.. Så jeg følte ikke jeg kunne være bekendt at give op, jeg blev så sur på mig selv at jeg tog en nål og stak direkte igennem næsen og stak Piercingen i uden at tænke et split sekund.. Jeg kan huske den halve time hvor jeg sad på gulvet og græd over en fucking piercing...
Idag er jeg så endnu mere bange for det.. Jeg piller den ikke ud fordi min "psyke"(stemmer) fortæller mig at hvis jeg tager den ud er det som at give op, og at jeg er svag hvis jeg giver op på sådan en lille ting..Jeg havde ikke stemmer og var syg dengang med næsepiercingen men jeg flippede helt ud...
Jeg er bange for hvad der sker hvis jeg forsøger at skifte den men noget går galt! Jeg ved jeg spontant kan gøre dumme ting der enten skader mig eller andre når jeg føler angst eller stress... Jeg vil nødig fyrer en nål igennem tungen eller noget i den stil...
Jeg har søgt en masse på nettet om hvordan man passer sin tungepiercing og gør ALT for at holde den ren.. Men har stadig ubesvarede spørgsmål..
1. Jeg føler mig "udtørret og slimet" i munden, men jeg drikker næsten vand hele tiden?? Hvorfor??
2. Hvor ofte jeg jeg rense med det jeg fik ved pierceren? Og hvor tit med alm. Vand?
3. Der står den skal skiftes til mindre stang efter kun 2 uger, men mange anbefaler at pierceren gør det første gang... Men jeg fik jo min lavet i amsterdam?
4. Er det besværligt at skifte?
Min kontaktperson og psykiater siger man skulle tro min piercing vár min psyke... Jeg ved godt at jeg ligger alt for meget i det... Men jeg har virkelig ikke brug for en nedtur/opgivelse ligenu da jeg i forvejen har det hårdt!!
Håber i kan hjælpe..
Kh. Den piercede sindssyge

Svar:
Kære du
Det lyder til at det her med din piercing fylder meget for dig og det er derfor rigtig godt at du har skrevet til brevkassen. Nogle gange kan det være svært at styre hvad man kommer til at tænke ekstra meget på eller hvad der fylder for en, og selvom andre kan synes at det er en lille ting, kan det for en selv føles stort.
Jeg kan godt forstå at du tænker meget over den piercing du har fået nu, fordi du er bekymret for om det samme sker som ved din sidste piercing. Det lyder til at du har haft en dårlig oplevelse, og når man har det, vil man gøre meget for at det ikke sker igen. Når man så ovenikøbet kan have det lidt svært med sig selv og kan komme til at gøre meget impulsive ting, så får man måske ekstra meget fokus på at ville beholde den.
Du stiller nogle forskellige spørgsmål, som jeg vil forsøge at svare på det bedste jeg kan.
Til de to første spørgsmål du stiller, er mit bedste råd at snakke med din læge. Selvom det måske ikke lyder som noget en læge ved noget om, så tænker jeg faktisk at de ville have nogle gode råd. De har helt sikkert før prøvet at der er en med en tungepiercing der er kommet ind med lignende tanker og så kan de fortælle dig hvad du kan gøre eller hvorfor kroppen gør som den gør, fx i forhold til det her med at føle sig tør og slimet i munden og hvor tit du skal rense den. Ved at få det tjekket af din læge, er du også helt sikker på at der ikke er betændelse i den, og det kan måske gøre at du lidt nemmere kan slappe af og nyde din piercing.
De to sidste spørgsmål hænger også lidt sammen og derfor vil jeg svare på dem sammen. Du skriver at din piercing skal skiftes efter 2 uger og at det helst skal gøre af en piercer (tatovør). Jeg tænker sagtens at du kan finde en piercer her i Danmark der kan gøre det for dig. Du behøver bestemt ikke tage til Amsterdam, fordi det skal være den samme. Alle dem der laver piercinger i Danmark, får også deres kunder tilbage for at skifte piercingen, præcist som du har læst dig frem til. Jeg ved ikke om det er besværligt eller om det gør ondt at skifte, umiddelbart tænker jeg at de folk der gør det, er professionelle og har gjort det mange gange før, så det går hurtigt og smertefrit. Du kan måske overveje at tage en veninde med, som lige kan holde dig lidt i hånden mens det sker.
Jeg håber du kan bruge mine svar og at dine tanker omkring piercingen snart bliver mere afslappede, så du kan nyde den, istedet for at det bekymrer dig som det gør lige nu.
Venlig hilsen Marianne