Psykisk terror fra mor
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus. Det hele startede med at min mor fandt en kæreste da jeg var ca 7 år, han har aldrig været særlig rar mod mig, og jeg levede nærmest på mit værelse de 4 år de var sammen. Jeg blev smidt og slæbt ind på værelset, kastet op af trappen og låst inde i kælderen. Han har været skyld i at jeg har haft en forfærdelig barndom, men da de gik fra hinanden, er min mor nu skyld i at jeg har en skidt ungdom. Sagen er den at jeg faktisk stort set ikke kan med min mor, jeg har aldrig tilgivet hende for at "overse" hvad hendes eks kæreste gjorde ved mig. Hun er desuden begyndt at være strid mod mig, og vil styre største delen af mit liv, det skal lige siges at jeg altså er 17 år. Hun ignorere mig, fortæller ikke hvad hun skal, men kører bare, spørge ikke ind til mine dage men spørg åbenlyst min søster (fik hende med sin eks) om hendes dag. Hun truer med at lukke min mobil og konto, ringe til politiet hvis jeg tager hjem til min kæreste uden lov (han er 23, og vi har været sammen i godt og vel et år snart). Hun har såvel truet med at komme op og kronrage mig imens jeg sov, hvis ikke jeg kom ned med negleklipperen. Jeg passer min skole (2.G på HTX), har et job, jeg overholder altid aftaler og prøver så vidt muligt ikke at gøre hende sur. hun har før hen taget fat i mig og rusket mig, hvor efter jeg har sagt, at gør hun det igen, melder jeg hende ganske enkelt. (Socialforvaltningen har været her, da hun lagde hånd på min søster). De andre kvinder i min familie (mormor og moster) har det med at blande sig meget i min mors og mine skænderier/hverdage, og de er ikke specielt flinke i munden over for mig. De fortæller mig at de kun vil mig det bedste, for at price min mor. Min moster har aldrig været en stort del af mit liv, men efter jeg fandt min kæreste, har hun ville udfylde den del, for at få ham smidst ud af mit liv. Jeg føler mig overset, og ekstremt ensom når jeg er hjemme, og ser i det store hele faktisk kun frem til de dage hvor jeg er ved min kæreste og hans familie og til den dag jeg bliver 18. Jeg er træt af at være knust indeni, og ikke kunne finde ro til at være mig hjemme. Derfor spørger jeg nu om hvad jeg kan gøre, b.la. på flytning, jeg vil ikke flytte alene, men hjem til kæresten (bor stadig ved forældrene), hvem skal jeg kontakte/spørge til råds? Jeg er så langt ude, at jeg ikke længere ved hvad jeg skal gøre. Det er svært at bevare overblikket, når man ikke får svar på spørgsmål, bliver spurgt ind til noget, og i det hele taget bare bliver ignoreret. Jeg har brug for hjælp, snarest!! - En knust og ensom pige

Svar:
Kære dig
Du har helt ret, det kan være svært at bevare overblikket, når man ikke har det godt derhjemme og føler sig ensom og overset, så jeg synes bare at det er rigtig godt du skriver herind for at få nogle råd.
Først vil jeg sige at jeg godt kan forstå det har været hårdt at være derhjemme, da din mors kæreste var hos jer, men også hårdt at du nu føler at din mor er skyld i at din ungdom er skidt. Jeg kan godt forstå det er svært at tilgive at hun tillod hendes tidligere kæreste at være sådan mod dig og det lyder ikke til at jeres hverdag fungerer særlig godt lige nu, at du føler dig overset og styret af din mor, og du fortjener ikke at blive truet med de ting hun truer dig med, og du skal ikke gå og føle dig ensom og knust indeni derhjemme.
Du spørger til hvad du kan gøre nu, hvem du skal kontakte og spørge til råds når du gerne vil flytte, og det vil jeg meget gerne prøve at hjælpe dig med.
Du vil helst ikke flytte alene, men gerne hjem til din kæreste og hans forældre. Jeg kan ikke love at det er en mulighed, at flytte hjem til dem. Det er noget din kommune, din mor og dine kærestes forældre skal gå med til. Derfor vil jeg råde dig til følgende:
1. Kontakt socialforvaltningen i din kommune, da de er der for at hjælpe med netop sådanne ting som at flytte hjemmefra når man har problemer derhjemme. Du kan finde nummeret til din kommune på www.borger.dk – måske kan du finder nummeret direkte til socialforvaltningen, ellers kan du ringe til din kommunes hovednummer og spørge efter dem. Her er det allerbedst bare at være helt ærlig om hvordan du har det, dine oplevelser og hvad du godt kunne tænke dig hjælp til. Jo ærligere du er, jo bedre kan de hjælpe dig.
2. Måske ville det være rart for dig, at have en voksen som støtte i det her. Måske en lærer, dine kærestes forældre eller måske en bisidder fra børns vilkår (en bisidder er en voksen, som kan tage med dig til møder med kommunen og rådgive dig helt gratis i forbindelse med dine rettigheder som ung i Danmark. Du kan læse mere om dem her: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Bisidder.aspx)
3. Selv hvis det ikke lykkes at komme hjem til din kærestes forældre at bo, så synes jeg du skal samarbejde med kommunen om at finde en anden løsning for dig. Jeg synes ikke du skal gå og have det sådan derhjemme, og der skal findes en løsning så du kan føle dig glad igen i hverdagene.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du meget velkommen til at skrive igen og også til at komme på chatten en dag. Her på Cyberhus vil vi i hvert fald rigtig gerne støtte dig til at få en gladere hverdag!
Mange tanker fra Heidi