Psykisk syg - økonomisk støtte?
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Jeg er en kvinde på 23 år og bor i København, udeboende.
Jeg har fået hoveddiagnosen emotionelt ustabil personlighedsstruktur borderlinetype og er lige startet i behandling for dette.
Det sidste år har jeg været sygemeldt fra arbejde og været på sygedagpenge (det startede med en skade men jeg er nu sygemeldt pga. min psyke). Min sagsbehandler siger nu, at jeg ikke opfylder nogen af forlængelsesbestemmelserne længere og at jeg kan gå fra sygedagpenge til ressourceforløbsydelse på jobafklaringsforløb.
Jeg er meget forvirret over min situation og om hvor jeg hører hjemme, for jeg har læst på nettet om ydelser til psykisk syge under 30, men jeg kan ikke gennemskue hvad der egentlig er af tilbud til sådan en som mig, eller hvor jeg skal henvende mig.. Er der over hovedet andet jeg kan gøre? Det er en jungle uden lige.
Jeg er ikke klar til ar arbejde eller tage uddannelse videre endnu, men det bliver jeg forhåbentlig når jeg har været i behandling i noget tid.
Det er også meget hårdt at min sagsbehandler/kommunen hele tiden presser mig til at finde ud af, hvornår jeg er klar til at komme på arbejdsmarkedet igen, når jeg jo rigtig gerne vil og jeg gerne vil få det bedre, men at jeg ikke er i stand til at arbejde/studere som jeg har det lige nu.
Håber I kan hjælpe mig lidt i den rigtige retning eller rådgive mig om, hvor jeg evt. kan henvende mig.
Mvh. S

Svar:
Hej S
Jeg kan godt forstå din frustration. Systemet er mildest talt indviklet og det kan virke helt uoverskueligt at finde ud af hvad det er man kan, skal og må.
For at kunne give dig noget brugbar hjælp tror jeg det er vigtigt at få yderligere viden om dit forløb og om den info du nu har fået fra kommunen og sagsbehandleren. Derfor vil jeg også med det samme henvise dig videre til Sind, som jeg tror kan hjælpe dig i langt højere grad end vi kan gøre her via brevkassen.
Jeg ved ikke om du kender Sind? Det er en frivillig organisation, som arbejder for at forbedre forholdene for mennesker med psykiske lidelser. Og noget af det de tilbyder er en bisidder som kan hjælpe i forbindelse med eksempelvis samtaler med kommunen. Altså en bisidder som kender og forstår reglerne som kan støtte dig i det her forløb med kommunen.
Du kan læse mere om Sind og deres Bisidderordning her
Jeg håber du vil tage kontakt til Sind og så håber jeg selvfølgelig du får den hjælp du har brug for, så din vej tilbage til arbejde eller uddannelse ikke bliver en kamp med kommunen, men et positivt forløb med den nødvendige hjælp og støtte.
De Bedste Hilsner
Niels-Christian