Psykisk mønster
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej. Jeg er lige kommet ud af et forhold på 5 mdr, hvor jeg efterfølgende har fundet ud af at min kæreste ved siden af har haft en anden sideløbende med mig. En som han har set på samme dag som mig, han har gået offentligt og holdt hende i hånden og kysset hende. Hun bor 300 m fra mig og han er bevist gået forbi min lejlighed sammen med hende, har dog ikke opdaget noget. Han slog op med mig fordi at han ikke mente at han var klar til et langvarigt forhold og gav udtryk for at han havde mødt to som han gerne ville se, udover mig. Jeg sagde stop da jeg holder meget af ham og ikke har ville dele, selvom jeg jeg jo åbenbart har gjort det uden at vide det. Da han slog op vidste jeg ingenting og har tendens til at gå fuldstændig ned, bliver så ked af det at jeg ikke kan trække mig selv op igen, som om at det er jordens undergang, og at det er mig som der er noget galt med. Sådan oplever jeg det hver gang jeg oplever et brud, også selvom det ikke har betydet så meget for mig. Mit spørgsmål er om i ved hvor jeg kan søge hjælp til at fixe det her? Om det er en coach, psykoterapeut eller noget helt andet? Har haft det sådan i mange år og kan ikke blive ved med at holde til det :(
Håber at i kan hjælpe
Mvh Christina

Svar:
Hej du
Det lyder som om, du er nede i et hul og er rigtig ked af det lige nu. Det er meget forståeligt, når du lig er kommet ud af et forhold på den uheldige måde, som du beskriver. Og dine følelser betyder, at du holdt af ham og at du har mistet noget, som betød noget for dig. Sådan noget er bare hårdt og svært at komme over - det er ikke dig, der er underlig, fordi du bliver ked af det. Det kan være rigtig rigtig træls at skulle igennem den tid, hvor det gør ondt indeni hele tiden og man bare ønsker at nogen kunne fjerne alle de tunge følelserne, som fylder. Det er der mange, som kan skriver under på.
For nogle kan det være ekstra svært at rejse sig igen, ligesom det lyder til, at du oplever. Det kan der være rigtig mange grunde til. Måske er man, som person, særligt følsom. Måske har man svært ved at være alene. Måske er der noget i bagagen, som gør det svært at håndtere sine følelser. Nogle gange er der bare ting, som man godt kunne bruge noget hjælp til at få bearbejdet. Det er rigtig flot, at du reflekterer over situationen og tænker på, hvordan du kan få det bedre. Det kan både være en coach, terapeut eller psykolog, som kan være en god hjælp. Alle tre vil kunne hjælpe dig med at forstå, bearbejde og håndtere dine følelser - en coach ser primært på her og nu-følelserne og hvad der kan gøres ved det. Terapeuter og psykologer dykker evt også ned i din fortid, og ser på, om der er tidligere situationer eller oplevelser, som påvirker dig nu. Det er ikke sådan, at én af løsningerne vil være bedre end de andre i din situation, for det handler meget om, hvad du føler dig mest motiveret til. I nogle situationer vil man kunne få økonomisk støtte til behandlingen. Det er dog primært psykologer, som man kan få støtte til. Du kan evt. tage et smut forbi din læge for at finde ud af, om du kan få det. Noget af det, som er vigtigt for et godt forløb er, at du føler en god kemi og tillid til personen, som du går hos. Så det er helt okay at skifte behandler, hvis du ikke føler dig tilpas.
Jeg håber, at det går godt og at du kommer godt igennem din nedtur. Jeg krydser også fingre for, at du får lært dig selv at kende, sådan at du bedre kan komme videre en anden gang (selvom jeg selvfølgelig ikke håber, at der bliver flere hårde nedture).
De bedste hilsner fra Mai