psygisk smerte
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
min far slår mig til men jeg er kommet i plejefamilie jeg er transseksuel eller homo jeg føler jeg er i den forkerte krop jeg skære i mig selv og har selvmordstanker jeg føler ikke jeg er noget hver og alle hader mig hvad kan jeg gøre for at få det bedre ved mig selv?

Svar:
Hej med dig
Det lyder til at du har det meget svært lige nu, og jeg synes det er rigtig godt at du har skrevet herind.. Det lyder også til at der sker en masse i dit liv lige nu..
Både den omvæltning med at være kommet i plejefamilie, selvom det lyder som en god ting, når nu din far slår dig, så er det jo noget man lige skal vænne sig til. Men også dine tanker om transseksualitet eller homoseksualitet lyder til at fylde rigtig meget..
Jeg tænker alle de ting, som sker lige nu, påvirker dig rigtig meget, og kan være en stor grund til at du føler et behov for at skære i dig selv, at du oplever at du har selvmordstanker og at du har det dårligt med dig selv. Oftest kan det at skære i sig selv, være fordi man har noget psykisk smerte (som du også kalder dit brev), som man ikke helt kan kontrollere og finde ud af at komme af med.. At skære i sig selv kan give følelsen af at man kan kontrollere smerten et øjeblik, og derfor give en kort lettelse fra den psykiske smerte, fordi man kan fokusere på en fysisk og kontrollerbar smerte. Men den psykiske smerte vender tilbage, så længe man ikke får kigget på og snakket om hvad den smerte faktisk handler om. Nogle gange kan det være rigtig godt at få snakket med en psykolog om disse ting, men det første skridt er at du får snakket med en voksen omkring de følelser.
Det bedste råd jeg altså kan give dig til at du kan få det bedre med dig selv, er at få snakket med en voksen omkring dine følelser.. måske dine plejeforældre, måske en lærer - eller måske er første skridt for dig at komme på chatten her på cyberhus en dag.
Mere konkret i forhold til dine tanker om transseksualitet og homoseksualitet, synes jeg du skal prøve at kigge på http://www.lgbt.dk/raadgivning/ - Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transseksuelle. Her har de både telefon-, chat- og mailrådgivning, og de kan måske hjælpe dig rigtig meget med dine tanker om seksualitet.
Ligegyldigt hvilken voksen du beslutter dig for at tale med, så er du altid velkommen på vores chat en dag, og fortælle lidt mere om hvordan du har det. Jo mere vi ved, jo bedre har vi mulighed for at rådgive dig. Hvis selvmordstankerne fortsætter, synes jeg du skal ringe til Livslinien på 70201201 og få en snak om det hele. De har åben alle ugens dage mellem 11-23.
Jeg håber du vil overveje at tale med nogen om det hele, så du snart kan få det bedre med dig selv.
Mange tanker fra Heidi