problemet.. kæresten.
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
jeg har et problem, som i måske vil tænke som et lille problem, men hver gang min kæreste bliver træt eller sådan noget i den stil, så begynder han at sige alt muligt mærkeligt til mig, han siger bla. at han er en slavedreng der i mine øjne kun er til for at blive hunset med, og det kan være på et tidspunkt hvor jeg bare har bedt ham om at lade hver at tage mine forældres sodavand når vi har vores egen til at stå inde på værelset... det der var bare et lille eksempel. og her i tiden er jeg begyndt at blive mega nemt ked af det og sur og trist.. jeg sover ikke rigtig om natten og jeg ved ikke hvad der kan være galt. jeg vil bare gerne vide hvad jeg evt. kan svare min kæreste så der ikke bliver startet en diskution for det gør ondt på mig at få de ting afvide... også vil jeg gerne vide om alt det her kan skyldes at jeg er så ked og sur og træt her i tiden?? hvad er der galt med mit liv?? med alt?? :(

Svar:
Kære dig
Det er rigtig godt du reagere på hvordan du har det i øjeblikket, for det er ikke rimeligt du skal være sur og trist og ikke få sovet. Jeg syntes ikke det er et lille problem som du beskriver, for det fylder meget hos dig og kan derfor stå i vejen for ting der burde gøre dig glad.
Når du skriver din kæreste siger du hunser med ham og du bruger ham som en slavedreng, tænker jeg der kan være flere grunde til hans udbrud. Vi er alle opdraget forskelligt, hvilket også betyder, vi har lært at diskuterrer eller give udtryk for vores følelser på forskellige måder. Nogen bliver nervøse og tør ikke sige hvad de mener, andre holder stærkt på deres meninger og andre igen føler sig hurtigt angrebet og forsvarer sig derfor med stærke udtryk, der bliver til angreb. Det er ikke alle der har nemt ved at diskuterer eller skændes på en respektfuld måde.
Prøv om du kan lægge mærke til hvordan han diskuterer eller skændes med andre. Er han god til at forsvarere sig, virker han konfliktsky eller bruger han de samme slags udtryk, du har oplevet han gør overfor dig? Oplever du han har svært ved at indgå i en diskussion med andre, kan det være en del af hans personlighed, som er godt og gøre ham opmærksom på, men kan tage tid for ham at ændre på. Det kan være godt for dig at vide hvordan han er vant til at diskutere, så du ved hvordan du selv skal forholde dig når I diskutere.
Har du prøvet fortælle ham, hvad det for dig til at føle når han bruger de udtryk imod dig og givet ham forskellige eksmpler på hvad du mener? Jeg tror det er vigtigt du får snakket med ham om det, for selvfølgelig rammer hans bemærkning dig. Du er jo glad for ham og derfor er han også den der kan såre dig mest, men det betyder ikke, det er i orden. At tale dårligt til andre kan ofte bunde i egen usikkerhed. Så når man bliver talt dårligt til er det derfor vigtigt, at kunne stole på sine egne følelser, så man ikke lader sig træde på.
Som kærester er det vigtigt, at kunne diskutere, så ens forhold kan udvikle sig og man bliver mere tryg ved hinanden, men det betyder man skal kunne tale til hinanden med respekt. Det jeg mener er, du skal ikke gå og frygte den næste diskussion og prøve og undgå det, for det gør jeres forhold til hinanden anspændt. Kunne du have mod på og spørge ham, hvorfor det er nødvendigt at tale sådan til dig? Ting der bliver sagt i vrede er ofte svært at tage i sig igen og derfor er det tit noget som kan være svært at komme sig over og noget som kan skade forholdet. Derfor har du krav på I taler respektfuldt til hinanden.
Der er ikke noget galt med dit liv eller alt, som du skriver, men du har brug for og vide hvor du har din kæreste og ikke gå og være nervøs over hvad han kan finde på og beskylde dig for. Jeg tror det bedste du kan gøre er at fortælle ham hvad han betyder for dig, hvad du ønsker af jeres forhold og hvordan du gerne vil have I skal kunne snakke og tale til hinanden. Samtidig er det vigtigt han får fortalt dig hvad han forventer, så I kan få afklaret hvad i kan acceptere hos hinanden og hvad I sammen skal arbejde på.
Det er helt normalt som kærester med op og nedture, men det skal ikke ende ud i søvnløshed og dårligt humør. Derfor er det godt du for gjort noget ved det.
For at kunne have det godt med sig selv i et forhold, bliver man nødt til at kræve den respekt som man selv giver og turde sige hvad man mener.
Jeg håber du kunne bruge mit svar.
Mange tanker
Maria