Problemerne vælter rundt inde i mit hoved :(
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
kære brevkasse. Hvis I skal kunn forstå det hele skal i nok læse mit sidste spørgsmål fra den 29-06-10, hvor jeg skriver til Eroll. Jeg har ikke længere lyst til at lave kriminelle ting skal lige siges. Men her er lige genopfriskning over hvad der er sket siden jeg slog op med min kærste sidste sommer. Fandt ham jeg altid har kigget efter :) og vi blev kærster og bor idag sammen og har det rigtig godt sammen. Jeg fortalte ham om arrene på mine arme, mine gamle problemer og har grædt ud ved ham mange gange, han er en fast klippe/ stor støtte for mig :) det er det gode jeg vil skrive om. Jeg begyndte på en skole, hvor jeg skulle gå med en masse drenge og læse til industritekniker. Det styrkede mig meget!!! før var jeg genert og stille, nu siger jeg igen og siger min mening. Det er også positivt. Men nu til den mere alvorlige del, jeg er begyndt at få lyst til at skære i mig selv. det hele vælter rundt i mit hovede indimellem, min kærste har ingen ferie og er ikke meget hjemem da han arbejder meget, jeg har ikke mange veninder :( så ser ikke så mange. Jeg føler mig som en fiasko og kan ikke se noget lyst vdr min uddannelse. Fik en læreplads og så fik jeg en mail derfra at jeg ikke havde den alligevel, så jeg gav op med at lede. Mistede simpelthen tilliden til at jeg ville få en :( til august starter jeg på noget andet, men der er heller ikke lyse fremtidsudsigter efter en læreplads. Jeg føler mig nogengange også tyk og grim, er 161 høj og vejer 61,7. Jeg løber 6 km flere gange om ugen. min kærste siger selvfølgelig det modsatte, altså at jeg er lige tilpas og smuk.......men ja nogen dge kan jeg bare ikke se det :( når jeg er i dårlig humør. Undskyld det hele er nok noget værre rod at læse :´( skulle ikke have skrevet. Men blir bare nødt til det. snakker med min kærste om det, ikke at jeg har lyst til at skære i mig selv nogen gange, men alt det med uddannelse, og er jeg ked af det viser jeg ham det også. Så er han der med det samme. Ham er jeg glad for, uden ham ville jeg ikke være her idag tror jeg :/ han har reddet mig. Føler jeg ikke kommer videre med mit liv, altså uddannelsesmæssigt og ved ikke hvad jeg vil hvis jeg ikke får læreplads inden for den næste udannelse. hvorfor føler jeg alle de ting? har en god familie, en super kærste, og et par gode veninder. Men alligevel føler jeg mig tit ensom, som om jeg er i et stort sort hul. efter min eksakærste, undgår jeg de steeder jeg tror han kan dukke op. er bange for ham, men for hvad ved jeg ikke. han slog mig ikke, men behandlede mig som om jeg var hans kæledur. jeg kunne komme over til ham, og så se film, knalde og så kunne jeg smutte hjem for han skulle på arbejde. så følte lidt jeg bare gjorde hvad han ville. har jeg også fortalt min nuværende kærste.....hvad er jegf for en :( hvad sker der i mit hoved......har lyst til nogen gange og brække mig over mig selv :( kan mærke hvor gråden presser på og det knuger om hjertet og i brystet :( nogen gange ved jeg selv ikke hvad jeg er ked af, jeg blir det bare. hjælp mig :( pleas

Svar:
Hej med dig
Det er rigtig godt at du skriver til brevkassen igen, nu hvor du mærker, at problemerne vælter rundt inde i dit hoved.
Jeg har læst dit tidligere spørgsmål og det svar du fik af Erroll og jeg vil gerne starte med at sige til dig, at det lyder til, at du har udviklet dig rigtig meget på mange områder. Det er fedt at høre at du er blevet mindre genert og mere udadvendt og at du har fundet en kæreste som du tør være åben og ærlig overfor - det er virkelig sejt gået!
Men du fortæller også, at det ikke kører helt som du gerne vil have det med hensyn til uddannelse og at du indimellem får lyst til at skære i dig selv, fordi der er nogle ting, der vælter rundt inde i dit hoved. Du fortæller også at du tænker på din ekskæreste og det forhold I havde, hvor du følte at du bare gjorde hvad han ville.
Du spørg hvad der sker i dit hoved, udfra det du fortæller kommer jeg til at tænke på nogle forskellige ting, det er muligt at jeg tager fejl, men jeg vil alligevel prøve at fortælle dig om dem, så kan du overveje om det måske kan hænge sådan sammen.
Med hensyn til din ekskæreste, så kan jeg godt forstå at dit forhold til ham stadig rumsterer i dig. Du fortæller at I havde et forhold hvor du følte dig som et kæledyr og hvor du bare gjorde hvad han ville. I sådan et forhold har der måske ikke været ret meget plads til dig og nu hvor du er ude af det, spøger det måske stadig lidt i dit baghoved, at du har været i et forhold, hvor du måske mistede dig selv lidt, fordi der ikke var plads til dig og det kun handlede om ham. Jeg kan godt forstå, hvis det er ubehageligt at tænke tilbage på og måske er du på en eller anden måde bange for at sådan noget vil kunne ske igen? Det lyder dog slet ikke til, at det er sådan et forhold du har til din nuværende kæreste. Der lyder det til, at der er plads til dig og at du kan være den du er, med de følelser du har. Jeg tror mest af alt, det skyldes dig selv, at du nu har sådan et forhold, fordi du tager den plads, du har brug for og giver dig selv lov til, at være den du er, jeg synes det er super flot, at du har fået skabt sådan et forhold.
Men når forholdet til din ekskæreste stadig spøger, tænker jeg, om det måske kan være en idé for dig, at tale med feks en psykolog om oplevelsen af at være i sådan et forhold? Det tænker jeg fordi, det måske kan være en god idé at få oplevelsen bearbejdet og få snakket ud om alle de følelser du formentlig har indeni omkring dig selv og forholdet? - Hvad tænker du?
I forhold til at du indimellem har lyst til at skære i dig selv, kommer jeg til at tænke på, om det er en lyst du mærker, når du føler det hele vælter rundt inde i dit hoved? Jeg kommer til at tænke på, om det er en lyst du får, når det hele virker lidt uoverskueligt, feks i forbindelse med din udannelse, hvor du ikke kan finde en læreplads og ikke helt ved om det er det rigtige du vælger?
Jeg kommer til at tænke på, om det der måske sker er, at når tingene føles uoverskuelige og når det hele vælter rundt inde i dit hoved eller når du føler dig ensom og som om du er i et stort sort hul, så får du af en eller anden grund lyst til at skære i dig selv? Jeg tror godt at det at skære i sig selv kan være et forsøg på at få en eller anden kontrol, på den måde kan det måske forstås som et forsøg på at få en slags ydre kontrol over det indre kaos? - når du feks kan mærke at gråden presser på og det knuger om hjertet og i brystet....
Spørgsmålet er om der er andre ting du i stedet kan gøre, om der er andre måder du kan håndtere det på, når tingene vælter rundt inde i dit hoved?
Du fortæller at du har en god familie, en super kæreste og et par gode veninder og du fortæller også at du taler meget med din kæreste om, hvordan du har det. Men nogle gange kan det være en rigtig god ide også at tale med en professionel som feks en psykolog. Jeg tror en psykolog vil kunne hjælpe dig med, at finde ud af hvad du kan gøre når tingene vælter rundt og måske give dig nogle redskaber til, at håndtere det på en måde, så du ikke får lyst til at skære i dig selv.
Når jeg læser dit brev for jeg indtryk af at du er kommet rigtig rigtig langt på egen hånd og du har skabt et liv for dig selv som er meget anderledes end det liv du tidligere havde og det er virkelig positivt. Men det lyder til at der stadig er nogle ting der er svære for dig at håndtere og derfor tænker jeg, at en psykolog måske kan være en rigtig god hjælp til at du kommer det sidste stykke. Jeg kan se at Erroll også foreslog dig at gå til en psykolog sidst du skrev, er det noget du har overvejet, eller hvordan har du det egentlig med det? Det fremgår ikke at dit brev om du fulgte op på det råd og derfor giver jeg dig egentlig det samme råd, uden at vide om du allerede har forsøgt eller slet ikke har lyst til det. Det gør jeg fordi jeg tror det kan være en god ide og derfor synes, du skal tænke over, om en psykolog er en mulighed, du kunne have lyst til at gøre brug af.
Hvis du har lyst til, at tale mere om hvordan du har det, eller hvis du har lyst til, sammen med en voksen rådgiver, at overveje det med psykologen er du meget velkommen til at besøge vores chatrådgivning, du er selvfølgelig også velkommen til, at skrive til brevkassen igen.
De bedste hilsner og tanker
Camilla