Problemer stress og manglende overblik.
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Jeg føler mig stresset og har det ikke godt. Jeg tænker på de ting jeg skal når jeg er midt i noget, hele tiden på det næste, studie, madlavning, indkøb og oprydning. Jeg har ikke så meget overskud for tiden og jeg føler mig lettere irritabel. Jeg har det store problem, at der er SÅ meget rod i min 1 vær lejlighed. Jeg har ting og bøger og noter OVERALT! Jeg kan mærke, at rodet stresser. Men jeg orker ikke at rydde op. Jeg har tænkt på, at sortere meget radikalt og så sige, at jeg vil få overblik, når jeg får ryddet ud. Jeg har fri en dag snart og måske skulle jeg rydde op.
Jeg kan ikke overskue det og jeg er træt og stresset!

Svar:
Kære du.
Ud fra det du skriver i dit brev, lyder det til, at du har rigtig meget at se til. Jeg er ked af at høre, at du ikke har det godt og føler, det hele er meget uoverskueligt lige nu. De fleste mennesker oplever nok perioder i deres liv, hvor sindstilstanden er knap så positiv som i andre perioder, og hvor det hele bare ikke lader til at køre som det skal. Det er nogle vildt hårde perioder at komme igennem, og i sådan nogle perioder kan det være svært bare at få gjort de helt basale ting, som at rydde op og købe ind. For nogle hjælper det at lave en slags to-do lister, altså lister over dagens opgaver, og så tage dem én ad gangen. Man kan også forsøge at sætte et tidsrum af til hver opgave. På den måde kan man tage sig af en ting ad gangen uden at stresse over alt det andet, man skal nå. Nogle opgaver er større end andre og tager længere tid. Det kunne eksempelvis være at få ryddet op i sin lejlighed, som du også nævner. Det kan virke totalt uoverskueligt at skulle klare det hele i én omgang, men hvis du tager en lille smule hver dag, går det måske langt lettere. Igen, kan du jo eventuelt prøve at skrive ned, hvad du skal nå hver dag, måske i en ugekalender, så du får et visuelt overblik over din hverdag. Hvis du gør det, slipper du også for at skulle gå og huske på nye ting du skal, da det jo bare står i kalenderen. I forhold til det du siger med, at du er irritabel og træt, så tror jeg det er ret normalt at have det sådan i stressede perioder. Det kan virke mega hårdt og uoverskueligt, og man kan have lyst til at lægge sig ned og græde over alting, men det skal altså nok blive bedre. Tag det hele én dag ad gangen, én ting ad gangen, og så giv dig selv tid til at slappe af også.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at det hele bliver bedre snart.
Sophie