Problemer med søskende.

brevkassespørgsmål

Problemer med søskende.

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej.. Jeg har en masse problemer med mine brødre der hjemme, de laver hele tiden problemer, min far er død for 5 år siden, og min mor er alene med mig og mine 3 mindre søskende, der er Inge problemer med min lille søster , kun mine brødre, det er så slemt at hele huset bliver vendt op og ned , det har været sådan de sidste 5 år , det går hele tiden ud over min lille søster så hun ikke får nok opmærksomhed , så derfor er jeg hjemme hele tiden for at kunne være sammen med min lille søster da hun er 6, det er lidt ligesom , at mig og min lille søster flygter et andet sted hen oppe i vores hoveder når det sker, når jeg siger "at det sker" så er det sådan at min mor skælder ud på mine søskende , mine brødre har flyttet skole på grund af Problemer , men laver stadig en masse lort i skolen så det påvirker os alle der hjemme da min mor har diskussioner et par gange om måned , min lille søster forstår heldigvis ikke rigtigt det hele og begynder ikke at græde når der er problemer , det er kun mig og min lille søster trøster så mig .. Grunden til jeg skriver er fordi det sker lige nu , og mig og min søster sidder inde på mit værelse og putter da det tager meget hårdt på os .. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre? Min mor går nok snart ned med stres , vi skal også være flyttet d. 1 december og jeg er den eneste som hjælper hende med at pakke ned , da min onkel kun tænker på sig selv , og min faster og anden onkel begge lige har haft kræft i brystet og leveren så dem kan man ikke trække på , min mormor kan man ikke bruge til noget da hun ikke kan gå. Min ene lille bror har lige været gået , og nu har han stået og grædt foran den mest sindsyge kvinde som ikke kan lide min anden lille bror da hendes søn og ham har gået i klasse .. Min mor er sikker på at hun løber rundt og skal fortælle Gud og hver mand om det , og måske går til kommunen med det , og som sagt står hun alene med det , også er hun jo "alene mor med 4 børn" .. Min ældste lille bror på 11 er ham som grædt foran "kvinden" , han vil hele tiden sove hjemme hos min onkel (ham som kun tænker på sig selv) og hans søn da man bare kan gøre som man vil der hjemme , og det må man ikke hjemme hos os , min onkels søn er også vild mærkelig han har damp og har gået på flere skoler og kaster med alle mulige ting , ser film til en alder af 15 , og han er selv 11 år som min bror , min bror bliver let påvirket og er som dem han er sammen med , han smider alle sine ting væk , har fået ny mobil 3 gange men er stadig skide ligeglad . Det er mest min ældste Lillebror som hele tiden laver problemer og smider med tingene når han bliver sur .. Hvad skal jeg gøre?

Svar:

Kære Dig,

Pyh… det lyder godt nok hårdt! Jeg kan godt forstå du synes det hele er rigtig svært lige nu, og at du ikke ved hvad du skal gøre!

Først vil jeg dog lige sige til dig, at jeg synes du er ret sej, at du skriver hertil! Det lyder til at du tager en masse ansvar derhjemme, og jeg synes det er rigtig flot at du har overblik og overskud til at sige, at NU må der altså gøres noget! Det kræver både vilje og mod.

Det lyder til, at det hele startede, da din far døde for 5 år siden, og som om i ikke rigtig har fået det bearbejdet i familien. Du fortæller at din mor er stresset, og at dine brødre hele tiden laver problemer – både i skolen og derhjemme bl.a. ved at blive sure og kaste med ting, og at dette fører til en masse skænderier. Faktisk lyder det til at det hele er gået lidt i hårdknude – og at i er kommet ind i en ond cirkel, hvor det hele bare bliver værre og værre. Jeg er sikker på at hun også er ked af, at det hele er sådan noget rod, og at hun gerne ville løse problemerne hvis hun kunne. Men det lyder til at hun skal noget hjælp. Det er nogle svære problemer, og jeg kan virkelig godt forstå du ikke ved hvad du skal gøre, og jeg synes helt klart i skal have noget hjælp til at komme videre.

Er det muligt at du kan snakke med din mor om det? Og tror du at hun ville kunne overskue at opsøge noget hjælp? Du kunne måske vise hende dit brev og mit svar, så hun kan se hvordan det hele føles for dig? Eller måske er der en anden voksen i din familie eller en lærer på din skole du kan snakke med?

Jeg synes det er rigtig flot, som du er der for din lillesøster – hun er vel nok heldig at have en storesøster som dig, der altid er der for hende! Det lyder dog også til at du nærmest er blevet den voksne i familien, og det er ikke rimeligt. Du er 16 år, og der burde være plads til at du engang kan være sammen med dine venner og lave andre ting. Jeg er dog overbevist om at det ikke er fordi at din mor ikke vil være der for jer – det lyder til at hun slet ikke har overskud, og at hun virkelig har brug for noget hjælp, for at kunne fungere som jeres mor igen. Og det er sikkert det hun allerhelst vil.

Det er svært at sige præcis hvad der kunne være den bedste hjælp for netop din familie, men der kunne eksempelvis være mulighed for at Jeres familie kunne få noget familierådgivning gennem Jeres kommune, hvor i kan få hjælp til at tackle de situationer hvor det hele kører op i en spids derhjemme. Alt afhængig af hvad det er for nogle problemer dine brødre har, kunne der måske også være en mulighed for at de kunne få en støtteperson en gang imellem sådan at din mor ikke var så stresset. Som sagt er det svært at sige præcis hvilken hjælp der vil være bedst for netop din familie, men jeg tænker at det er værd at undersøge i Jeres kommune. Hvis du har mod på det kan du godt kontakte din kommune selv, men det kan godt være lidt svært så jeg synes det vil være bedst hvis du kan få en voksen til at hjælpe dig. Din mor, din lærer eller en anden voksen du er tryg ved.

Hvis du har brug for lidt flere råd, eller brug for at snakke lidt mere om det hele, er du meget velkommen til at logge dig på vores chat, eller til at skrive igen.

Mange tanker fra Helle.