Problemer med at holde mit temperament nede....
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hey Cyberhus.... Jeg har lige haft en rigtigt grim diskussion med min kæreste... Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre.... I starten af vores forhold, når noget gik galt kunne jeg sagtens holde mine følelser nede, men nu, hver gang, der sker noget så er problemet at jeg bliver utroligt rasende, og det går ud over hende.... Jeg elsker hende så meget, og jeg vil virkelig ikke miste hende, men jeg mister hende hele tiden mere og mere, des mere jeg kommer op i det røde feldt hver gang... Idag blev hun endda bange for mig, fordi jeg blev tosset... Jeg har aldrig slået en pige, og jeg vil aldrig gøre det. Jeg kan ikke få mig selv til det, uanset hvor gal jeg har været. Og det, at jeg gør hende så ondt hver gang, det hader jeg endnu mere.... Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre mere.... Jeg elsker hende så meget, og jeg mister hende, fordi jeg altid bliver så gal... Hjælp...! Jeg elsker hende, og vil ikke kunne leve uden hende! :'(

Svar:
Hej med dig
Det er godt at have temperament, da vi mennesker ofte er nødt til at sætte grænser, men det kan også tage overhånd, så man ikke føler, at man selv kan styre ens handlinger. Det lyder som om, at du har det rigtig svært med dit temperament, og at det desværre skaber problemer i forhold til din kæreste. Jeg vil prøve at skrive lidt om hvad jeg tænker om din situation herunder.
Mange mennesker har faktisk svært ved at styre deres temperament, når de, som du beskriver kommer op i det røde felt. Så du er ikke alene. Jeg kan høre, at det gør dig rigtig ked af det bagefter, når du har været rigtig vred og at det gør, at du er bange for at miste din kæreste. Når man bliver rigtig vred, kan man nogle gange miste kontrollen, fordi man af den ene eller anden årsag er kommet i en situation, hvor man kan have fornemmelsen af at være trængt op i en krog, og at der ikke er andre udveje end at råbe og skrige af den person, som har udløst ens vrede. Ofte så reagerer man derfor voldsomt, i stedet for at beskrive hvilken følelse det er, at situationen faktisk sætter i gang - man kan sige ens følelser bliver afskåret og man reagerer impulsivt. Især kan man blive rigtig vred på dem man har allermest kær, selvom man slet ikke har lyst til det, og jeg forstår virkelig godt at det er rigtig ubehageligt, når det sker. Du skriver, at din kæreste blev bange for dig sidst I var oppe at skændes og jeg forstår virkelig godt, at det gør dig ked af det, da du selvfølgelig ikke har lyst til at skræmme et menneske, du elsker så højt. Du skriver også, at du er rigtig bange for at miste hende, fordi du bliver så vred, men jeg tror på, at det hele nok skal gå, hvis du har mod på at prøve at arbejde lidt med dig selv. Man kan nemlig godt blive bedre til at håndtere sit temperament, men det kræver en indsats.
Næste gang du bliver vred skal du virkelig prøve at tælle til ti. Jeg ved godt at det er lidt af en kliche, men det hjælper faktisk. Hvis du virkelig øver dig og prøver at være bevidst omkring hvad der sker inde i dig, når du kan mærke at et raseri er ved at opstå, vil du med tiden opleve at du bliver bedre til at styre dit raseri. Det er sådan at hjernen den har to programmer - et "hurtigt" og et "langsom", hvoraf det hurtige tillader, at man reagerer impulssivt og omgående hvis fx der er ved at opstå en faresituation, ligesom du instinktivt ville løbe hvis du så en slange. Det langsomme program tillader en mere fortolkende stillingtagen til en situation fordi de indtryk du står i bliver bearbejdet i et center i hjernen, der sikrer dig at være velovervejet og mærke efter hvilken løsning det vil være mest hensigtsmæssig at benytte sig af i den aktuelle situation. Du har måske brug for at træne det langsomme system, så du når at mærke efter og finde ud af hvilke følelser den pågældende situation udløser hos dig, og dernæst hjælper dig til at bevare roen. Så næste gang du kan mærke din puls stiger og du er på vej i det røde felt skal du prøve at tænke, okay hvilken følelse er det, der opstår i mig i den her situation, hvad er det min kæreste har gjort, som gør mig så rasende? Er det fx pga. frygt, jalousi, afsavn, kærlighed, skyld, nederlag? Gør det der er sket, dig ked af det? Tit er det det nemlig meget bedre at sige, at det er fordi, at du er ked af det, der er sket, eller du er bange eller flov over dig selv eller noget helt tredje. Når først du åbner dine inderste følelser fremfor at lægge låg på dem, tror jeg du vil opleve at finde forståelse hos din kæreste.
En anden ting der er rigtig godt når man er i en diskussion er at være i stand til at sætte sig i den andens sted. Hvis du er i stand til at se tingene fra din kærestes perspektiv - virkelig prøve at lade som om at situationen var omvendt. Hvilken mand ville du så ønske at blive mødt af? Ville du måske så kunne forstå hvorfor hun nogle gange gør som hun gør, eller reagerer som hun gør? Det kan være rigtig brugbart at prøve at tænke udover sig selv og se tingene fra andre vinkler, selvom jeg godt ved at det også kan være rigtig svært. Faktisk tror jeg også det kan være en rigtig god ide at snakke med din kæreste om alt det her med dit temperament, netop fordi du virkelig gerne vil rykke dig og tager hånd om jeres forhold. Dermed fortæller du hende også, at du har erkendt at det ikke altid er hensigtsmæssigt, at du reagerer med vrede. Du kan prøve at forklare hende, hvordan du har det, når du bliver vred og at du virkelig gerne vil arbejde med det fordi du er så glad for hende.
Der er faktisk en undersøgelse der viser at fysisk træning kan være med til at man bedre kan håndtere sit temperament. Så hvis du mærker det bobler så tag en løbetur eller gå i fitness eller hvad du bedst kan lide, da du her igennem kan komme af med vreden, og netop være i stand til at tackle en situation mere hensigtsmæssigt. En løbetur kan være en måde at øve sig i at bruge det "langsomme" program i hjernen. Du skaber god energi og bliver måske bedre til at bevare overblikket.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar, og ønsker dig og din kæreste alt godt med på vejen.
Mange hilsner
fra Annika