Problemer hjemme
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej...
Jeg har brug for hjælp da jeg har problemer der hjemme, som jeg ikke kan
overskue mere.
For det første er jeg begyndt at give 3000 kroner der hjemme for at jeg
bor der, men jeg har godt nok givet 3900 denne her gang, fordi før, skulle
jeg kun give 1000 kroner.
Men nu skal jeg så give noget mere. Det er helt vanvittigt. Jeg fatter det
sku ikke, og for det andet må jeg ikke tage over til en ven, som jeg ikke
har set i lang tid.
Det er sku barnligt at jeg ikke må det.
Jeg er sku sur på min moster, som jeg bor ved, fordi jeg ikke må tage
derover.
Skrive venligst tilbage.

Svar:
Kære dreng 18 år
Jeg synes, at det er rigtig fint at du skriver ind til brevkassen.
Jeg kan læse du er 18 år og dermed er myndig. Det betyder at du selv kan bestemme hvor du vil tage hen og hvem du besøger. Men da du bor sammen med din moster er det naturligvis vigtigt at I sammen finder en god måde at bo sammen på. Du er naturligvis også nød til at indordne dig efter hendes
husregler da det er hendes hjem.
Derfor prøv at tale med din moster om, hvordan du har det med at bo hos hende. Det hjælper ofte at sætte ord på og tale ærligt om det. Fortæl hende, hvordan du har det med at skulle betale for at bo hos hende. Hun kan måske forklare dig, hvad pengene går til, så er det lettere for dig at
bedømme, om det er rimeligt eller ej.
Du kan også vælge at kontakte socialforvaltningen i den by hvor du bor.
Her kan du få en anonym samtale med en sagbehandler, som kan vurdere om du kan få hjælp til f.eks. en ungdomsbolig.
Det bedste vil selvfølgelig være, hvis du og din moster kan få snakket sammen om problemerne, og i fællesskab løse disse. Det kan I også få hjælp
til på forvaltningen.
Hvis du har brug for hjælp til at finde socialforvaltningen, kan du logge
på vores ChatRådgivning og tale med en af vores rådgivere. De kan i en samtale med dig hjælpe med at finde ud af, hvor du kan få hjælp i nærheden
af, hvor du bor.
De bedste ønsker
Loa