Præstationsangst
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg går i øjeblikket i 2.g og jeg har høje forventninger til mig selv og ligeså har omverdenen. Jeg har altid været nervøs for at gå til eksamen men indenfor det sidste halve år (hvor jeg slet ikke har haft eksamener) er det eskaleret. Jeg græder, ryster på hænderne, får en hurtigere puls der kan høres i mine ører, sveder, har en vejrtrækning på grænsen til hyperventilering, og har tanker der kunne destruere selv den mest selvsikres selvtillid, hver gang jeg skal skrive en aflevering eller holde oplæg. Selv det at række hånden op og svare på spørgsmål får mig til at stamme og ryste, dette er dog først kommet inden for den sidste måned. Min far har haft en depression det meste af mit liv, hvilket gør ham aggresiv til tider, lidt oftere end til tider. Jeg har altid været bekymret for at det samme nok ville ske for mig selv, og jeg tager da også mig selv i ofte at råbe eller komme med ubehagelige bemærkninger, som jeg prøver at undskylde for bagefter. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal skrive for at forklare hvordan jeg har det, udover at jeg har det forfærdeligt, jeg ved at jeg ikke kan præstere når jeg har det sådan her, og jeg ved at jeg ikke kan komme over det her så længe jeg gerne vil præstere. Det værste er at det har en negativ indflydelse på mine karaktere og at det implementere sig fysisk, hvis bare det var mentalt tror jeg bedre jeg kunne holde det ud. Det stresser mig også at jeg ikke længere kan koncentrere mig. Jeg føler jeg har beskrevet alle de ting jeg tror kan påvirke problemet, og håber at i på en eller anden måde kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre, for jeg tror virkelig ikke at jeg består eksamen til sommer (eller næste sommer)hvis jeg fortsætter sådan her. Jeg er godt klar over at eksamen ikke burde være min 1. prioritet, men det er det.

Svar:
Kære du
Det lyder som en ubehagelig oplevelse hver gang du skal lave en aflevering, holde oplæg eller række hånden op.
Det er rigtig godt at du skriver hertil, for sådan skal du ikke have det, og det skal der gøres noget ved. Jeg har et par idéer, jeg synes du skal undersøge:
1. Nogle gymnasier har kurser i hvad man skal gøre ved eksamensangst, selvom dit i sig selv ikke er eksamensangst, så tænker jeg at du kunne få noget ud af det. Måske kunne du høre studievejlederen på din skole om I har sådan noget?
2. Nogle gymnasier har også en skolepsykolog tilknyttet eller har en aftale med en psykolog i området - som ofte bruges til netop præstationsangst og lignende. Igen synes jeg du skulle tale med studievejlederen og høre om denne mulighed.
3. Det lyder til at du har det svært derhjemme med din far, som har en depression, og som også kan være aggressiv. Jeg tænker at det godt kan have haft indflydelse på den situation du står i nu. Hvis dit gymnasie ikke har en psykolog, synes jeg du skal overveje at kontakte din læge, og tale med ham om at få en henvisning til en psykolog. Jeg tænker det kunne være godt for dig, at få talt ud om hvordan du har haft det med situationen med din far og alle de følelser du har haft og måske stadig har.
Jeg håber du vil undersøge mulighederne for det jeg har skrevet, så du kan få noget hjælp til at skolen bliver mindre hård for dig.
Mange tanker fra Heidi