plzz hjælp - mine venner tager stoffer
brevkassespørgsmål af
Anonym
Hej .
Jeg har det problem at jeg har fået nogle venner som ikk er gud bedste børn, jeg ka ikk li at være sammen med mem fordi de tager stoffer og laver en masse kriminalitet ... men jeg tør ikk sige til dem at jeg ikk vil være sammen med dem mere fordi så blir de sure og så kommer nogle af deres psykopat venner efter mig ... mine forældre er ligeglade .. jeg ved ikk hva jeg ska gøre ...

Svar:
Kære dreng 14 år.
Jeg synes, at det er utrolig flot, at du har modet og viljen til forandring, og at du henvender dig her i brevkassen for at få et råd.
Du skriver, at du ikke vil være sammen med de venner, der tager stoffer og begår kriminalitet. Det synes jeg er utrolig godt. Du er ansvarlig og vil ikke gøre de samme fejl som dem.
Der er helt naturligt, for dig, at du gerne vil være en del af fællesskabet og føle, at du høre til. Det er rart at høre til i en gruppe. Derfor er det alvorligt, når du oplever, at den gruppe du er i har en dårlig indflydelse på dig.
Jeg synes at det er meget vigtigt, at du snakker med en voksen så du kan få hjælp, så du ikke også tager stoffer og begår kriminalitet, som dine venner. Du må ikke gå alene og være bange for dem.
Jeg vil bede dig om at tænke over, hvem du kunne tale med det om. Du skal tænke på, hvem du føler dig tryg ved? Det kan være en anden i din familie end dine forældre, som du oplever er ligeglade.
Det kan også være en lærer på din skole, eller en anden voksen på skolen. Hvis du går i en fritidsklub så måske en af pædagogerne i klubben.
Måske de voksne på skolen/klubben kan hjælpe dig med nogle aktiviteter som du kan gå til så du på den måde kan finde nogle nye venner?
Hvis du har brug for mere hjælp, til at finde ud af hvem du skal vælge at tale med af voksne omkring dig, så kan du logge dig ind i vores chatrådgivning, - fortæl rådgiveren om, at du har skrevet til vores brevkasse og få ham/hende til at læse i brevkassen.
De bedste ønsker
Loa