Pinefuld stilhed
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hey. Jeg står i et problem, hvor jeg ikke ved om det vil koste mig et venskab. For en uge siden sad mig og min bedste ven (vi kalder ham bare D så teksten ikke bliver så besværlig), sad og snakkede. Han syntes så at det ville være meget sjovt at hive tilbage i min stol for at gøre mig forskrækket, og som en ren refleks, slog jeg ham på låret, og så, uden jeg havde vidst det, flækkede jeg skærmen på hans iPod. Han grinte af det, men han bad dog om erstatning. Og jeg var så enig med ham. Jeg fortalte mine forældre det, men min far krævede så at D skulle betale 50% af det, siden at han syntes det var D's skyld at jeg endte med at ødelægge den. På det tidspunkt fortalte jeg så D at han skulle betale 50%, men han sagde bare nej tak, og bad mig om at glemme uheldet. Vi snakkede så normalt sammen en enkel dag, men da jeg kom hjem fortalte mine forældre mig at de godt kunne betale for reperationen. Men dagen efter, ignorerede D mig. Og han begyndte at tale med en som han ellers ikke plejer at snakke med, plus at ham an snakker med er en jeg foragter dybt,. Nærmest for at gøre mig jaloux. Og det fortsætter stadig til den dag i dag. Jeg spurgte så D om der var noget i vejen siden at han ikke snakkede med mig, men han svarede bare koldt ”nej”. Selv når jeg er i nærheden går han væk. En dag spurgte jeg en af mine venner, som også er ven til D, om hvorfor at D ignorerede mig. Han svarede at D syntes jeg var en smule irriterende og at jeg ikke gad at betale for reperationen. Det lød næsten pænt pakket ind. Jeg fornemmer at der er mere end det han sagde. Så her sidder jeg, fortvivlet, frosset ude, muligvis foragtet af den jeg stoler mest på, og ved slet ikke hvad jeg skal gøre, og gør muligvis situationen meget mere værre. Så jeg håber at i kan komme med noget der kan løse mine problemer, og give mig den person jeg kender tilbage igen. Spinkle håb og triste suk S

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du synes det er frustrerende og at du bliver trist over den måde jeres venskab har udviklet sig på. Det er ikke rart når du kan mærke at din bedste ven rykker sig væk og ikke vil være sammen med dig.
Det lyder til at det betød mere for D, at den skærm flækkede, end han først sagde til dig. Det kan være svært at vide hvordan andre reagere, men ud fra det du fortæller, så synes jeg du har gjort det rigtige.
Du har først snakket med dine forældre og givet den besked videre til D. Tilbudt at betale halvdelen, hvilket lyder meget fair og bagefter har du spurgt D om der var noget i vejen, siden han stoppede med at snakke med dig. Det synes er rigtig stærkt af dig og det viser at du er en god ven.
Nu ved jeg ikke hvor lang tid der er gået, men jeg har et par forslag til hvad du kan gøre nu.
1. Jeg synes du skal prøve at snakke med D igen. Fortæl ham at du gerne vil være venner igen og om i ikke kan få snakket det igennem og finde en løsning.
Du kan naturligvis ikke bestemme om han vil eller ikke vil være venner med dig, men det lyder til at jeres venskab fortjener at du prøver en gang til. Hvis han ikke vil, så må du acceptere det, men så ved du med dig selv, at du har prøvet og har gjort det rigtige.
2. Jeg synes også du skal prøve at snakke med dine forældre igen. Fortæl om det her med at D har taget afstand. Dine forældre kender dig godt og måske har de også nogle forslag eller kan hjælpe på en anden måde.
Venskaber kan godt være lidt svære. Sommetider går venskaber over, sommetider skal de lige have en pause og så kommer de igen. Man kan godt være sure på hinanden et stykke tid og så blive venner igen. Måske sker det også med jeres venskab.
Jeg håber du finder ud af hvor jeres venskab er på vej hen, men prøv en gang til at snakke med ham og så kan du evt. skrive igen, hvis du har brug for et råd mere..
Venlig hilsen
Erroll