Pigerne i min klasse, er så dumme!! :'(
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej cyberhus! jeg er en pige på 13 der skal til at gå i 7. klasse, men har ikke lyst til at gå i skole. jeg har fortalt en pige i min klasse jeg troede jeg kunne stole på, at jeg skær i mig selv. Men jeg har så hørt fra en anden pige i min klasse at hun har stået og spurgt om de vidste at "mit navn" skær i sig selv osv.. Men jeg tror simpelthen ikke at de ved hvad der ligger bag cutting! Det bare så nedern! og jeg ved der ikke er lang tid til at min lære ved det. Så fuck mit liv, lige nu, det ikke sådan jeg vil ha' det Knus anonym!

Svar:
Kære Anonym,
Jeg kan høre du har det rigtig svært med dig selv lige nu – faktisk så svært at du skærer i dig selv. Og du siger at det ikke er sådan du vil have det! Det kan jeg godt forstå! Nu ved jeg jo ikke rigtig hvordan du har det, men ud fra dit brev, synes jeg, at du lyder som om du er et sted i dit liv, hvor du netop har gjort op med dig selv, at der er nogle ting der skal laves om, så du kan få det bedre igen. Er det rigtigt?
På den ene side kan jeg godt forstå, at du synes det er svært, at hende du stoler på har fortalt dit problem videre til nogle andre i piger i klassen – det er jo en meget personlig ting du har fortalt hende, og det har sikkert været rigtig svært for dig at fortælle hende.
Men på den anden side er det at være cutter en meget alvorlig ting, og som du selv skriver, så ligger der en masse svære problemer og følelser bag. Som jeg ser det, kan det også være at du rent faktisk KAN stole på hende pigen! Måske er hun blevet så chokeret og bekymret for dig, at hun gerne vil hjælpe dig? Måske ved hun, at det bliver umuligt for hende at hjælpe dig alene? Det kan også være hun bare blev så bekymret, at hun simpelthen ikke viste hvad hun skulle gøre, og derfor fortalte det til en anden pige? Eller måske ved hun faktisk godt, at der ligger mange ting bag det at skære sig selv, og at hvis du skal bearbejde det, så kræver det, at du får hjælp fra en voksen til det?
Det er jo et meget personligt problem du fortæller om, så jeg forstår godt at du synes det er rigtig svært, at der pludselig er en hel masse der kender dit problem. Men måske kan der faktisk komme noget godt ud af det. Det giver dig nemlig mulighed for at træffe et valg - at få snakket med fx din lærer om hvordan du har det, og om du måske skal have noget ekstra hjælp (fx en snak med din læge, en psykolog eller en anden) for at komme videre i dit liv. Og som jeg startede med at skrive, så synes jeg du lyder som en der er i gang med at træffe det valg – som en der gerne vil have hjælp til at komme videre?
Jeg håber rigtig meget at du vil tage imod den hjælp du kan få, så du kan få det bedre igen!
Hvis du trænger til at snakke lidt mere om det hele, eller der er noget du vil forklare lidt grundigere, så er du meget velkommen til at logge dig på vores chatrådgivning, eller til at skrive til os igen.
Og så håber jeg du får en god start i 7. klasse.
Mange tanker fra Helle.