Pige på skolen
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej
Jeg er en dreng på 17 år, som går på HTX på andet år.
Efter sommerferien startede der den her helt specielle pige i 1.g.
Første gang jeg så hende, var jeg solgt. Hun er det smukkeste jeg har set i mit liv. Hun er noget helt særligt. Når jeg ser på hende, kan jeg se på hende, at vi er skabt til hinanden. Har aldrig haft den følelse før.
Jeg startede så småt at lægge mere og mere mærke til hende, men mit problem er at jeg er hamrende genert. Især overfor piger. Og de fleste jeg har snakket med om det, siger at det er helt normalt og at det nok skal komme. Men jeg tror ikke det i mit tilfælde er særlig normalt. Jeg kan ikke tage mig sammen til at kigge efter hende i særlig lang tid ad gangen. Og det gør mig vildt deprimeret. Mangler selvtillid.
Jeg har aldrig haft en kæreste, og jeg er 17, hvilket ikke ligefrem pynter på situationen.
Har altid været genert. Og det hjælper heller ikke at der i min klasse kun er drenge.
Men hende pigen er begyndt at snakke med min bedste ven i skolen i skolens fredagsbar, og de har vist også fået hinandens numre.
Føler mig bare så chanceløs mod ham. Har ikke lyst til at blive uvenner med ham på nogen måder. Men ved jo heller ikke på hvilken måde de snakker.
De fleste jeg har snakket med, siger at jeg ”bare” skal tage chancen, og gå hen til hende og begynde at snakke med hende, men det kan jeg simpelthen ikke.
Ved ikke hvad jeg skal snakke om, og hvordan.
Jeg tror at jeg i forbindelse med min generthed har udviklet en eller anden form for frygt for hende.
Jeg tænker vildt meget på hende og hvordan det skal gå. Jeg bebrejder mig selv hele tiden, og gør mig selv mere og mere trist. Jeg sover dårligt om natten, og spiser ikke det helt store. Kan bare ikke lade være med at tænke på hende.
Nogen gode råd?
På forhånd tak

Svar:
Kære dreng 17 år.
Jeg synes, at det er rigtigt fint, at du skriver ind i brevkassen og fortæller om din situation!
Du skriver, at du er hamrende genert, og at du mangler selvtillid.
Det lyder, som du selv nævner, meget normalt. Der er mange derude, der som dig er meget generte. Det er bare sjældent, at andre ved det.
Alle mennesker er forskellige og enestående, og jeg mener, at alle har en masse forskelligt at byde på. Du må virkelig tro på, at du også har meget at byde på!
Man kan, som du beskriver i dit brev, føle sig chanceløs overfor nogle mennesker, men det er ofte kun noget, som man selv forestiller sig.
Det gør desværre ofte, at man opgiver på forhånd. Det er synd, for du ved jo ikke, hvad der sker, hvis du prøver at tage kontakt med hende.
Det kan lyde lidt banalt, men når du mærker selvtilliden dale, så prøv at tænke på noget, som du holder af at gøre og er god til og på nogle mennesker, som du holder af at være sammen med. Bær den positive følelse med dig.
Jeg vil give dig et par råd, som jeg ved, at andre har haft glæde af.
Prøv måske at forestille dig, hvad det værste er, der kan ske. Det er sjældent halvt så slemt, som man forestiller sig, så prøv at tænke tanken til ende.
Det kan måske give dig mod til at handle. Dit liv handler grundlæggende om dig selv. Hvis du ikke selv tror du er god nok så tror andre det heller ikke.
Du er et unikt individ, med en masse at give, så hvad har du at miste ved at prøve at tale med hende, som du ikke tør tage kontakt til?
Prøv at logge ind på et af de mange internet communities. Her kan du møde nye mennesker, også selvom du er lidt genert.
Jeg vil anbefale dig DR´s SKUM.
Her kan du bl.a. læse om, hvordan to unge fandt hinanden netop her pga. holdninger og interesser.
Har du brug for flere råd til, hvordan du åbner op for at tale med hende, så synes at du skal logge ind på vores ChatRådgivningen og tale med en af rådgiverne.
Det er et godt sted at øve sig, hvis du er usikker på, hvordan du skal komme i gang med en snak eller på, hvad du skal sige.
Mange varme hilsner
Loa